NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

12. Distance Education, Special issue on OER Volume 33, Issue 2

Ebba Ossiannilsson, Redaktör SVERDnytt

 

 

 

 

Tidskriften Distance Education har nyligen utkommit med Special issue on OER och gett ut den helt fritt. Hela numret handlar om OER.

Ur innehållet:

Conole G Fostering social inclusion through open educational resources (OER) (Editorial)
View full textDownload full text

Lane A A review of the role of national policy and institutional mission in European distance teaching universities with respect to widening participation in higher education study through open educational resources
View full textDownload full text

Bossu, Bull & Brown Opening up Down Under: the role of open educational resources in promoting social inclusion in Australia
View full textDownload full text

Nikoi & Armellini The OER mix in higher education: purpose, process, product, and policy
View full textDownload full text

Willems & Bossu Equity considerations for open educational resources in the glocalization of education
View full textDownload full text

Richter & McPherson Open educational resources: education for the world?
View full textDownload full text

Shanlon E Open educational resources in support of science learning: tools for inquiry and observation
View full textDownload full text

Hockings, Brett & Terentjevs Making a difference—inclusive learning and teaching in higher education through open educational resources
View full textDownload full text

Hodgkinson-Williams & Paskevicius The role of postgraduate students in co-authoring open educational resources to promote social inclusion: a case study at the University of Cape Town
View full textDowload full text

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This