NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Satsa på kreativitet i utbildningen


Talanger behöver få vara kreativa

Sir Ken Robinson talade vid EDEN konferensen i Oslo om att skapa ett utbildnings

system som främjar kreativitet.

Han talade om att människor behöver träna upp sin kreativitet under skoltiden samtidigt som vi inte vet vad framtiden kräver av oss. Han understryker att kreativitet är lika viktigt i utbildning som litteratur. Om man redan vet allting kommer man ej heller att lära sig något nytt eller som han uttrycker det -om man ej är beredd på att ha fel någon gång så kommer man inte heller att ha rätt.

Skolsystemet idag är organiserat så att vi utbildar människor bort från kreativitet. Barn är i unga år
inte rädda för att ha fel för oftast vet de inte svaret på frågorna och då försöker de kreativt att hitta ett bra svar.

Över hela världen har vi besvärliga ämneshierarkier , först i ranking ligger matematik, sedan

kommer moderna språk och sist estetiska ämnen. Bland de estetiska ämnena rankas musik och

teater före bild och dans. Problemet som Robinson poängterar är att vi utbildar bara huvudet

inte hela kroppen. Det beror på att våra utbildningssystem har som mål att utbilda universitets

professorer och de lever sina liv i sina huvuden. Deras kropp verkar vara ett transportmedel för

att flytta sina huvuden. Länge har visionen varit att akademisk förmåga ska lösa industrisamhällets

problem. Ett problem idag är att många kreativa människor inte kommer in på universiteteten. Tidigare

var det enkelt då utbildning gav jobb direkt, men det gäller inte längre.

När det gäller intelligens vet vi att den är

1. Skiftande

2. Dynamisk

3. Distinkt

Talanger behöver få vara kreativa och vi vet att dansare inte bara kan sitta stilla och läsa.

Vårt hopp för framtiden är att vi omformar utbildningssystemet. Vi behöver se våra kreativa

förmågor och hjälpa barn att bli och vara kreativa. De kommer att uppleva framtiden när vi inte längre finns.

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This