NY

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Next Generation Learning Conference 2012

Joacim Svensson programledare NGL programmet Högskolan Dalarna

Den 21-23 februari arrangerades Next Generation Learning Conference 2012 i Falun. Konferensen, med Högskolan Dalarna som huvudarrangör och KTH som medarrangör, samlade närmare 250, nationella och internationella konferensdeltagare. Med posters inkluderat presen-terades fler än 50 bidrag under dessa dagar.

Konferensens ursprung är Högskolan Dalarnas satsning ”Nästa generations lärande” , som i huvudsak består av ett utvecklings- och forskningsprogram i syfte att utveckla pedagogik, bland annat med hjälp och stöd av teknik.
Idéen med konferensen var att skapa en arena och ett forum dedicerat till att diskutera den digitala revolutionens konsekvenser för lärande och undervisning.vid Högskolan Dalarna. Arbetet med konferensen inleddes under hösten 2010 och tidigt i processen identifierades ett samarbete mellan Högskolan Dalarna och KTH som intressant. Stefan Hrastinski från KTH är sedan tidigare engagerade i ett ”NGL Advisory Board”.Förutom Stefan Hrastinski består NGL Advisory Board av Roger Säljö (GU/HDa), Karen Littleton (Open University) och Sten Ludvigsen (InterMedia)

Föreläsningar och workshops
Marita Hilliges, rektor vid Högskolan Dalarna invigde konferensen och hälsade alla välkomna till Högskolan Dalarna. Detta följdes upp med den inledande huvudtalaren Terry Anderson, professor vid Athabasca University och en av de mer framstående personerna inom distansundervisning.
Totalt bjöd konferensen på fem huvudtalare över tre dagar; förutom Terry även Charles Crook från University on Nottingham, Rosamund Sutherland från University of Bristol, Ton de Jong från University of Twente samt Betty Malmberg från Moderaterna. Alla med olika perspektiv på nästa generations lärande. Conference 2014, mer information kommer.
Huvudtalarna inledde varje dag och följdes av parallella essioner med presentationer och workshops med såväl svenska forskare och forskarstuderande som utländska gäster med nästa generations lärande i fokus. Onsdagen bjöd dessutom på presentationer från Pearson och Blackboard samt en poster-session där mer än dussinet bidrag presenterades.
Konferensen avslutades på torsdagen med ett panelsamtal som samlade Andrew Casson rån Högskolan Dalarna, Margareta Hellström från KTH, Patrik Zackrisson från Pearson samt Terry Anderson som därmed såväl inledde som avslutade konferensen. Panelen svarade på frågor från publiken och sammanfattade konferensen.

Ta del av konferensen
Samtliga sessioner, förutom workshops, livesändes genom Högskolan Dalarnas eget verktyg Videochat och publiceras i efterhand på Youtube och iTunes U.Länkar till dessa inspelningar samt intervjuer finns på www.du.se/ngl2012.

Next Generation Learning Conference 2014
Efter mycket god respons både under och efter konferensen av deltagare och föreläsare planerar Högskolan Dalarna att följa upp NGL 2012 med endags-konferenser under kommande terminer. Högskolan Dalarna och KTH är båda intresserade av en Next Generation Learning Conference 2014, mer information om detta kommer.

Joacim Svensson
NGL Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This