NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

10. Plugga online – oanade möjligheter

Högre studier ger varje student möjlighet att söka efter kunskap och utveckla sina intressen, samtidigt som det bidrar stort till samhällets utveckling. Men det är inte längre nödvändigt att bo på studieorten. Idag pluggar var femte svensk student på distans.
Det är en fascinerande utveckling och runt om i världen är trenden densamma. Med den digitala tekniken har också distansstudiernas upplägg förbättrats.
För att förstå hur det fungerar att plugga via webben ordnade jag ett virtuellt studiebesök på Högskolan Dalarna (HDA) för mig och några kollegor. Bänkade med varsin dator, kamera och headset fick vi se hur föreläsningar går till, hur kontakter mellan lärare och studenter sker och dessutom samtala med studenter och lärare. Allt i realtid. Studiebesöket imponerade och framför allt var studieformen effektiv och välfungerade.

Det finns de som ifrågasätter värdet av distansstudier. Men rätt använda tror jag det är en möjlighet och en förutsättning, inte minst för det livslånga lärandet, så länge det rör kurser och utbildningar som är lämpliga. För mig som politiker är det inte intressant HUR studenten ifråga har fått sin kunskap. Det viktiga är att utbildningen motsvarar högt ställda akademiska krav och att examinationen sker på ett korrekt och rättssäkert sätt. Något som Högskoleverket har till uppgift att kontrollera. Distansstudier är en möjlighet som underlättar stort för personer som av olika skäl inte kan lämna hemorten. Dessutom visar forskning att onlinestudier också har ett stort värde som pedagogisk metod, och att studenter som pluggar online ägnar mer tid åt sina studier. En av studenterna vi talade med vid studiebesöket pluggade faktiskt på distans vid högskolan trots att hon bodde i samma stad där campus fanns. Att nya generationer och ny teknik kan skapa nya studieformer bör ses som en utmaning och ett viktigt komplement i högskolevärlden. Internationellt är distansstudier betydligt vanligare och Sverige måste förändra attityden till denna studieform för att inte tappa mark. Det behövs också mer forskning på området för att öka kunskapen om hur vi bättre kan nyttja den digitala tekniken i all utbildning. Onlinestudier är dessutom en ovärderlig möjlighet för att sprida kunskap inte minst till utvecklingsländer. Idag utbildas till exempel lärare, som i sin tur utbildar barnmorskor i Somalia, tack vare onlinestudier från en svensk högskola. En mycket effektiv form av biståndsarbete tycker jag, eftersom man på så sätt också undviker riskerna med brain drain. Den situation som uppstår då studenter som studerar i andra länder, blir kvar med sin kunskap i det nya landet utan att återvända hem. Den digitala tekniken skapar som synes många möjligheter och nya utmaningar. Möjligheter som borde tas bättre tillvara. I höstas presenterade regeringen en digital agenda för Sverige. Den har mottagits väl men olyckligtvis saknas skrivningar om digitalisering kopplat till högre utbildning i skriften. Jag hoppas därför att regionerna har uppmärksammat det och själva utvecklar frågan i de regionala agendor som nu utarbetas på många håll i landet.

Betty Malmberg (M) Riksdagsledamot för Östergötland Ledamot i Utbildningsutskottet

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This