NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

13,5 miljoner till kvalitetshöjning i distansutbildning

Åtta lärosäten får finansiering från Universitets- och högskolerådet (UHR) för att vidareutveckla distansutbildningen. Totalt fördelas 13,5 miljoner kronor. Läs mer här 

Regeringen har gett UHR i uppdrag att stödja en kvalitetshöjning och öka genomströmningen i distansutbildning vid universitet och högskolor 2021-2022. Ett led i uppdraget är att fördela medel till utvecklingsprojekt som ska främja en långsiktig utveckling av organisation och kultur inom distansutbildningsområdet vid svenska lärosäten under 2022.

Ansökan om projektmedel hölls öppen i cirka två månader och stängde den 14 november. UHR fick in sammanlagt 19 ansökningar.

– Det är glädjande att utlysningen lockat lärosäten med olika storlek och erfarenhet av distansutbildning. Det är också positivt att även mer traditionella campusorienterade lärosäten visat intresse. Distansutbildningen är viktig för att fler ska välja att studera vidare och en kvalitetssatsning är angelägen för att både öka genomströmningen och stärka kompetensförsörjningen i hela landet, säger Eino Örnfeldt, generaldirektör för Universitets- och högskolerådet.

SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson var med oi Bedömargruppen

Åtta lärosäten får medel

UHR har beslutat att bevilja medel till åtta projekt av de inkomna 19.

Fokus i bedömningsarbetet har varit kvaliteten på de beskrivningar som lämnats utifrån frågeställningarna i ansökningsformuläret, samt hur väl de beviljade projekten sammantaget ger ett resultat som uppfyller regeringens uppdrag till UHR. Ambitionen har varit att bevilja medel till så många projekt som möjligt som kvalitetsmässigt sett uppfyllde bedömningskriterierna.

Följande lärosäten får chansen att realisera sina projektidéer under perioden 2022:

  • Sophiahemmet Högskola
  • Malmö universitet
  • Stockholms universitet
  • Högskolan i Skövde
  • Gymnastik- och idrottshögskolan
  • Kungliga Tekniska högskolan
  • Blekinge Tekniska Högskola
  • Jönköping University

Mentorstöd kommer att erbjudas till de lärosäten som erhållit utvecklingsmedel. Projekten åtar sig att även medverka i spridningsaktiviteter som arrangeras av UHR.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This