NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Visionen om nästa generations lärande

Högskolan Dalarnas satsning på Nästa generations lärande är en medveten strategisk satsning i form av forsknings- och utvecklingsprogrammet NGL-programmet.

Det är en satsning förankrad i Högskolans vision om att Högskolan Dalarna 2015 ska vara ledande i pedagogisk förnyelse, med stöd av utvecklade informations­ och kommunikationstekniker, både på campus och på nätet.

Begreppet Nästa generations lärande handlar dels om den kommande generationens lärande, dels om de utökade möjligheterna att lära som växer fram med hjälp av en accelererande teknikutveckling. Vi arbetar medvetet, systematiskt och på basis av egen och andras forskning med att ständigt öka kvaliteten i lärandet.

De innovativa arbetssätten som utvecklats inom nätbaserad utbildning bidrar till att sätta studentens lärande och utveckling i centrum. Sådana arbetssätt kan utvecklas vidare för att förstärka lärandet både på campus och via internet. Vi vill även fortsättningsvis bekräfta den nya öppenhet och tillgänglighet som nätbaserad kunskapsbildning och kunskapsspridning innebär.

Nästa generations lärande – Forskning och utveckling
Vi är stolta över att Högskolan Dalarna är känd för en god kvalitet i den nätbaserade utbildningen. En stor majoritet av de ca 10 000 studenter som är registrerade på en nätkurs hos oss under 2012 läser med betydande inslag av realtidsundervisning. Det sker både i form av seminarier i mindre grupper i Connect och live-streamade föreläsningar med interaktion via en egenutvecklad Videochat. På så sätt utvecklar vi lärandets sociala dimension Med stöd av detta och satsningen på Nästa generations lärande utvecklar vi all vår undervisning, både på campus och på nätet.
Tillsammans med Örebro Universitet driver Högskolan Dalarna forskarskolan “Teknik- burna kunskapsprocesser”. 13 doktorander ska studera de förändringar som sker i kunskapsprocesser hos och mellan individer och organisationer i en tid av accelererande användning av informations­ och kommunikationstekniska tillämpningar. 10 av dessa doktorander finns vid Högskolan Dalarna och bidrar till den kreativa fysiska miljö som byggts upp för ändamålet. Forskningsmiljön omsätter ca 9 mnkr under 2012
I NGL-programmet ingår även närmare 30 utvecklingsprojekt, spridda över Högskolans samtliga 4 akademier och drivna av Högskolans egna lärare. Ambitionen att utveckla formerna, pedagogiken och tekniken för att öka kvaliteten i utbildningen. Projekten omsätter ca 14 mnkr under 2012.
Den tidigare nämnda NGL Advisory Board har till uppgift att fungera som rådgivare och dialogpartner i utvecklingen av NGL.

Nätutbildningars kvalitet och möjligheter
Vi vet att Sverige har fantastiska förutsättningar att inta en världsledande position i en allt mer globaliserad utbildningssektor. Trots det saknas sambandet mellan högre utbildning och modern teknik i regeringens strategi IT i människans tjänst – en digital agenda för Sverige. Regeringens digitala agenda är ett bra initiativ, en strategi för digitaliseringens möjligheter är utvecklande för Sverige. Det är däremot förvånande att regeringen inte verkar se att modern teknik och högre utbildning är beroende av varandra.
Vi har därför valt att göra gemensam sak med Högskolan på Gotland och Mittuniversitetet i syfte att lyfta fram nätutbildningars kvalitet och möjligheter. Tanken är att nätutbildningarna ska vara i framkant och visa hur modern teknik bidrar till höjd kvalitet inom hela högskolesektorn.
För vi tror att framtiden för utbildningssektorn tillhör Nästa generations lärande.

Joacim Svensson
NGL Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This