NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Visionen om nästa generations lärande

Högskolan Dalarnas satsning på Nästa generations lärande är en medveten strategisk satsning i form av forsknings- och utvecklingsprogrammet NGL-programmet.

Det är en satsning förankrad i Högskolans vision om att Högskolan Dalarna 2015 ska vara ledande i pedagogisk förnyelse, med stöd av utvecklade informations­ och kommunikationstekniker, både på campus och på nätet.

Begreppet Nästa generations lärande handlar dels om den kommande generationens lärande, dels om de utökade möjligheterna att lära som växer fram med hjälp av en accelererande teknikutveckling. Vi arbetar medvetet, systematiskt och på basis av egen och andras forskning med att ständigt öka kvaliteten i lärandet.

De innovativa arbetssätten som utvecklats inom nätbaserad utbildning bidrar till att sätta studentens lärande och utveckling i centrum. Sådana arbetssätt kan utvecklas vidare för att förstärka lärandet både på campus och via internet. Vi vill även fortsättningsvis bekräfta den nya öppenhet och tillgänglighet som nätbaserad kunskapsbildning och kunskapsspridning innebär.

Nästa generations lärande – Forskning och utveckling
Vi är stolta över att Högskolan Dalarna är känd för en god kvalitet i den nätbaserade utbildningen. En stor majoritet av de ca 10 000 studenter som är registrerade på en nätkurs hos oss under 2012 läser med betydande inslag av realtidsundervisning. Det sker både i form av seminarier i mindre grupper i Connect och live-streamade föreläsningar med interaktion via en egenutvecklad Videochat. På så sätt utvecklar vi lärandets sociala dimension Med stöd av detta och satsningen på Nästa generations lärande utvecklar vi all vår undervisning, både på campus och på nätet.
Tillsammans med Örebro Universitet driver Högskolan Dalarna forskarskolan “Teknik- burna kunskapsprocesser”. 13 doktorander ska studera de förändringar som sker i kunskapsprocesser hos och mellan individer och organisationer i en tid av accelererande användning av informations­ och kommunikationstekniska tillämpningar. 10 av dessa doktorander finns vid Högskolan Dalarna och bidrar till den kreativa fysiska miljö som byggts upp för ändamålet. Forskningsmiljön omsätter ca 9 mnkr under 2012
I NGL-programmet ingår även närmare 30 utvecklingsprojekt, spridda över Högskolans samtliga 4 akademier och drivna av Högskolans egna lärare. Ambitionen att utveckla formerna, pedagogiken och tekniken för att öka kvaliteten i utbildningen. Projekten omsätter ca 14 mnkr under 2012.
Den tidigare nämnda NGL Advisory Board har till uppgift att fungera som rådgivare och dialogpartner i utvecklingen av NGL.

Nätutbildningars kvalitet och möjligheter
Vi vet att Sverige har fantastiska förutsättningar att inta en världsledande position i en allt mer globaliserad utbildningssektor. Trots det saknas sambandet mellan högre utbildning och modern teknik i regeringens strategi IT i människans tjänst – en digital agenda för Sverige. Regeringens digitala agenda är ett bra initiativ, en strategi för digitaliseringens möjligheter är utvecklande för Sverige. Det är däremot förvånande att regeringen inte verkar se att modern teknik och högre utbildning är beroende av varandra.
Vi har därför valt att göra gemensam sak med Högskolan på Gotland och Mittuniversitetet i syfte att lyfta fram nätutbildningars kvalitet och möjligheter. Tanken är att nätutbildningarna ska vara i framkant och visa hur modern teknik bidrar till höjd kvalitet inom hela högskolesektorn.
För vi tror att framtiden för utbildningssektorn tillhör Nästa generations lärande.

Joacim Svensson
NGL Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This