NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt (bra eller dåliga). Faktum är att de potentiella varaktiga effekterna av pandemin överskuggade stora i Horizon-paneldeltagares diskussioner och nomineringar i år när de identifierade trender, tekniker och metoder som utformar framtiden för undervisning och lärande. Denna rapport sammanfattar resultaten av dessa diskussioner och nomineringar och fungerar som en utsiktspunkt för var vår framtid efter pandemin kan vara på väg. Detta projekt grundades i en modifierad Delphi-metodik som syftar till att höja de kollektiva perspektiven och kunskapen hos en varierad grupp experter, och paneldeltagarnas aktiviteter underlättades med hjälp av verktyg anpassade från Institute for the Future. Läs mer här

Fyra framtida scenarier kunde identifieras; Tillväxt,Begränsning, Kollaps och Transformation, läs mer längre ner

Panelisterna för studien identifiereade ocksåföljande trender som mest framträdande samt teknologier och praxis. Trenderna är sociala, tekniologiska, ekonomiska och politiska. Teknologierna är: Artificial Intelligence (AI), Blended and Hybrid Course Models, Learning Analytics, Microcredentialing, Open Educational Resources (OER) och Quality Online Learning.

 

Social

  • Remote Work/Learning
  • Widening of the Digital Divide
  • Mental Health Issues

Technological

  • Widespread Adoption of Hybrid Learning Models
  • Increased Use of Learning Technologies
  • Online Faculty Development

Economic

  • Decreasing Higher Education Funding
  • Demand for New/Different Workforce Skills
  • Uncertainty in Economic Models
  • Climate Change
  • Reduction in Work Travel • Sustainable Development

Political

• Increase in Online Globalization
• Rise of Nationalism
• Public Funding for Higher Education

Key Technologies and Practices

Horizon-paneldeltagare ombads att beskriva de viktigaste teknologierna och praxis som de tror kommer att ha en betydande inverkan på framtiden för efterundervisning och inlärning, med fokus på de som är nya eller för vilka det verkar finnas betydande ny utveckling. Efter flera omröstningar steg följande sex punkter till toppen av en lista som ursprungligen bestod av 141 tekniker och metoder:

• Artificial Intelligence (AI)
• Blended and Hybrid Course Models • Learning Analytics
• Microcredentialing
• Open Educational Resources (OER) • Quality Online Learning

Scenarier

Tillväxt: Acceptering av och entusiasm för online- och hybridkurser har rutinerats och monetiserats, och alternativa program för mikrokrediterings- och livslångt lärande har gett utbildningsinstitutioner utökade intäkter. Efterfrågan på fakultetsutvecklingsprogram har ökat, liksom fakultetsengagemanget att utforma rikare och mer robusta inlärningsupplevelser för sina studenter.
Begränsning: Högre utbildning komme efter COVID-19-pandemin att bli mer slimmad och med färre resurser att arbeta med. Vissa institutioner, ”gör mer med mindre medel”, vilket innebär att man gör mer för färre studenter och förenar traditionella modeller för utbildning och finansiering. För andra institutioner innebär det att stärka sitt engagemang för hållbarhet, mångfald, rättvisa och inkludering och att omfatta alternativa och innovativa modeller för att utbilda fler studenter mer effektivt.
Kollaps: Statlig finansiering för offentliga lärosäten har minskat och institutioner beroende
av undervisningsbaserade driftsbudgetar har inte kunnat mötas för att överleva minskande studentinskrivningar. Akademisk forskning är mycket mindre samarbetsvillig och samhällsbaserad, mycket mer beroende av företagsfinansiering och politiska och ekonomiska agendor. Distansutbildning och lärande har glidit bekvämt in i medelmåttighet, driven av värden av effektivitet och saknar kritisk infrastruktur och resurser för fakultetsutveckling.
Transformation: Högre utbildning omfattar en ”vem som helst” -modell för utbildning, vilket öppnar upp större tillgång för fler människor att genoföra examen och meriter genom inlärningsteknik och design och skuldförlåtelse och gratis utbildningsprogram. Studenters psykiska hälsa förbättras när institutionerna implementerar mer humaniserade och relationella inlärningsformer och inlärning efter gymnasieutbildning tar upp ballonger till historiskt höga nivåer runt om i världen.

Referens: Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D.C., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J. & Mondelli, V. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. Boulder, CO: EDU. Retrieved May 7, 2021 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This