NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre majseminarier i Sthlm – Hur ser det ut med distansundervisning idag?


1. Vad vet vi om modern distansundervisning?
Seminarium KTH  Stockholm kl 09.30  den 2 maj 2013 
 Plats: Sal F3, Lindstedtsvägen 26, Entréplan. Prgr. Henrik Svensson KTH, Olof Bälter & Maria Svedin, KTH, Lisbeth Amhag, Malmö högskola och Stefan Stenbom, KTH Anmälan via länk ovan.

2. Långt borta men nära- SKL seminarium kring modern distansundervisning. Hornsgatan 20 lokal (Torget)To 2 maj kl 13.30 – 17.00 Anmälan här: Sveriges Kommuner och Landsting, Hornsgatan 20, (T-bana Slussen ) lokal Torget

SKL Program
13.30 – 14.00 Inledning och presentation av dagen, SKL
14.00 – 14.30 Korrespondensgymnasiet Torsås ger en bild av en gymnasieskola i utveckling.
Med hjälp av ett webbaserat lärande möter vi det behov av flexibilitet i studiegången som många gymnasieelever har. Genom att använda digitala resurser och webbaserad teknik skapar vi en skola på nätet, en skola där tid och rum blir flytande, där kunskaper, personlig utveckling och relationsskapande är grundstenarna.

14.30 – 15.00 Sofia distans
Sofia Distansundervisning bedriver undervisning i årskurs 6-9 via dator och i samtliga ämnen. Vi följer grundskolans kursplaner och betygskriterier och eleverna får betyg i åk 6-9. Våra elever är till största delen bosatta i utlandet, men vi undervisar även elever bosatta i Sverige som av olika anledningar inte går i en vanlig skola.
15.00 – 15.20 ´Kaffepaus’
15.20 – 15.40 Norrtälje kommun
Vår syn på hur man kan ge en kommun med små skolor möjlighet att välja fler språk. Vi skulle vilja ha möjlighet att använda tekniken för att använda behöriga lärare som stöd till små skolor där det under en övergångsperiod är problem med behörigheten.

15.40 – 16.00 Vindelns kommun
Vindelns kommun skall bli den bästa boendekommunen för barnfamiljer. Skolor, förskolor och fritidshem bidrar till detta genom höga resultat när det gäller trygghet och kunskapsutveckling för barn och elever. Verksamheterna präglas av företagsamhet, bra bemötande och nära kontakt mellan barn, personal och föräldrar. Samtidigt försvåras arbetet mot en ännu bättre skola genom långa avstånd och brist på behöriga pedagoger.
16.00 – 16.20 Statens Institutionsstyrelse
Vi försöker introducera en större flexibilitet i lärandet som gör att vi kan använda våra lärarresurser på samtliga skolor oavsett var elev och lärare är placerade respektive arbetar. Konkret har det hittills handlat om att göra undervisningsmaterial tillgängligt i en webbaserad lärplattform och att kommunicera på distans med ljud och bild.

 16.20 – 16. 40 SPSM
SPSM arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser.
16.40 – 17.00 Avrundning och avslutning.

3. Vad säger politiker och skolledare?
Under Framtidens lärande 15-17 maj äger ett ”frukostseminarium” rum med tonvikt på utredningen kring distansundervisning i grundskola och gymnasieskola och dess resultat.
Plats: Stockholm Waterfront Congress Center, 08.30 – 09.30 den 17/5

Arrangörer är KTH DIU och SKL


 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This