YTTRANDE 2013-05-06
Betänkandet SOU 2012:76
Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning
Till
Utbildningsdepartementet
103 33 Stockholm
u.registrator@regeringskansliet.se
Sammanfattning
Svenska riksorganisationen för distansutbildning SVERD org nr 802011-5872 ser positivt på de förslag som presenterats i utredningen och tillstyrker förslagen.
Förslaget främjar långsiktigt tänkande i arbetet för likvärdig skola för alla.
Fjärr – och distansundervisning ökar möjligheten för fler elever att få stöd i sin utbildning exempelvis genom sitt modersmål.
Förslag till förbättringar är
– Att huvudmannen ska ha krav på sig ( inte som i utredningen bara frivilligt ) att anordna asynkron och synkron distansutbildning i ämnet om ämnesbehöriga lärare ej finns på skolan.
– Att begreppet fjärrundervisning förklaras med att begreppet innebär synkron distansundervisning.
– Att lyfta fram fördelar med distansutbildning inte defensivt beskriva att införa användning av distansmetoder för att göra besparingar när det egentligen handlar om att få tillgång till moderna distansutbildningsmetoder för att utveckla och effektivisera utbildning.
– En betydande fördel med distansutbildning är möjligheten med individualiserat flexibelt lärande, inte minst för elever med särskilda behov och de grupper som bla nämns i utredningen, dvs elever i samhällsvård
– Att även om en myndighet kommer att få i uppdrag att utvärdera fjärrundervisningen och distansundervisningen behöver kommunen kontinuerligt följa upp insatser av detta slag.
– Att distansundervisning indelas i de vedertagna begreppen synkron och asynkron distansutbildning istället för det använda begreppet Fjärrundervisning .
– Att fler ämnen bör kunna tillåtas använda metoden distansutbildning än de i utredningen uppräknade .
– Att begreppen synkron och asynkron distansutbildning tydliggör om elever och/eller lärare kommunicerar samtidigt i fysisk lokal eller virtuellt rum i motsats till att kommunikation mellan deltagare sker rumsåtskiljt och tidsfördröjt. (Andra metoder än fysisk, samtidig, närvaro i en lokal .
– Att flexibel utbildning och den viktiga varvade utbildningen ( blended learning, flipped classrooms etc ) som används inom företagsutbildning , vuxenutbildning och högskoleutbildning ska få användas som metoder inom grundskola och gymnasieskola.
– Att det bör förespråkas krav på interaktivt och flexibilitet i tillhandahållande av distansutbildning, inte minst för att möta elevers olika lärstilar och behov
– Att betona distansutbildningens fördelar vilket innebär ett oberoende i tid, rum och takt, samt dess gränsöverskridande potentialer
Sammanfattningsvis :
Svenska riksorganisationen för distansutbildning SVERD ser positivt på de förslag som presenterats i utredningen och tillstyrker förslagen.
SVERD anser dock att utredningen är för defensiv och begränsar skolors metodiska och tekniska utveckling inom modernt flexibelt lärande .
SVERD anser att utredaren har gjort en för snäv bedömning när man i pedagogernas metodpalett som finns tillgänglig idag inom flexibel utbildning( heldistans , halvdistans, varvad, videokonferens flipped classroom *etc)
*Flipped Classroom är en avancerad form av Blended Learning och innebär en blandform av synkront och asynkront lärande inom en och samma kurs. Mycket för att skapa tid för djupgående samverkan elev/student/lärare som skapar förståelse för ämnet. Innebär förhöjd kvalité på lärandet.
Utredningen tar bara upp två fall av flexibelt lärande och beskriver verkligheten med att antingen ska man utbilda med fjärrundervisning ( synkron distansundervisning) och eller heldistansundervisning (helt asynkron undervisning) .
Det behövs mer forskning om nya sätt att utbilda och lära vilket innebär att vi behöver fler skolmiljöer som arbetar med flexibelt lärande. Dessa miljöer behöver därefter beforskas.
Utredningen har för lite forskningsunderlag tillgängligt för att dra slutsatser som man nu gör och lägger styrande förslag som förhindrar att skolor kan få använda flexibelt lärande inom grundskola och gymnasieskola.
SVERD förordar att alla mellanformer av flexibelt lärande från ren klassrumsundervisning till den andra ytterligheten ren distansundervisning helt utan fysiska träffar tillåts utvecklas i vårt moderna digitaliserade kunskapssamhälle där regelverken säger att :
– varje barn har rätt till gratis utbildning
– utbildningen ska syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter att alla barn och ungdomar, oberoende av kön, geografiskt hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom.
– att uppnå enligt EUs medborgarkompetenser, digital kompetens som skall utvecklas hos alla medborgare.
SVERD förordar att Frågan utredningen bör innefatta är INTE hur jobbar vi med digitala läromedel i utbildningen, utan hur jobbar vi med lärande i en digitalserad värld
Från SVERD
Ulf Sandström SVERDS Ordförande
Ebba Ossiannilsson Vice ordf
Lars Göran Hedström styrelseledamot
I detta ärende har Styrelsen beslutat.
Ordföranden har varit föredragande.
I den slutliga handläggningen har också vice ordförande och styrelsens ledamöter deltagit. Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD) Box 3033 871 03 Härnösand kansliet@sverd.se
www.sverd.se