Ebba OssiannilssonLunds Universitet
Paul Bacsich Matic Media Ltd. UK
Margareta Hellström KTH, SE
Andreas Hedrén Gotland University, SE
The first dual mode distance learning benchmarking club
Benchmarking är en själv-värderingsmetod som gör det möjligt för organisationer att jämföra sig med andra gällande vissa prestanda- och utförandeaspekter. Syftet är att finna goda exempel, sätt att förbättra nuvarande situation samt förstå i vilket tillstånd den egna organisationen befinner sig i vad gäller dessa aspekter. Benchmarking handlar om förändring för kvalitetsutveckling men också om identifiering och genomförande av utvecklingsområden. Benchmarking möjliggör jämförelser av utgångspunkter, processer eller resultat mellan lärosäten/organisationer eller inom ett och samma lärosäte över tid.
The First Dual -mode Distans Learning Benchmarking Club, en internationell benchmarking klubb med syfte att sprida och genomföra Pick&Mix modellen bildades under 2009. Pick&Mix är en vanligt förekommande benchmarkingmetod utarbetad fr.a. av Paul Bacsish, Matic Media Ltd. Metoden är frekvent använd i Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Syftet med klubben var att prova modellen i ett internationellt sammanhang. Totalt medverkade sju lärosäten (samt ett lärosäte som skuggade metoden) i fem länder. Fyra lärosäten i klubben genomförde framgångsrikt benchmarking utifrån en något modifierad version av Pick& Mix under 2009-2010. Förutom benchmarking, genomfördes jämförelse med andra benchmarking modeller, s.k. konkordanser. Metoden Pick&Mix innehåller ett 100 tal benchmarks (kriterier) varav 18 utgör särskilt kritiska framgångsfaktorer (av särskild betydelse för framgång i e-lärande). Dessa är bl.a: användbarhet, e-lärande, beslut om projekt, utbildning, kostnader, årlig planering, tekniskt stöd till personal, beslut om program, ledarskap inom e-lärande, ledarstil, relationer nerifrån-och-upp i organisationer, Help Desk, distansutbildning, strategier. Alla framgångsfaktorer bedömdes på en skala från 1 till 6 och sedan översattes betygen vilket resulterade i en färglagd matris där lärosätets mognad eller tillstånd direkt blev tydligt och alla involverade kunde därmed förhålla sig till densamma för vidare strategiska diskussioner och ställningstaganden.
De fyra lärosäten som genomgick hela processen var University of Leicester (Storbritannien), Lunds universitet och Kungliga Tekniska Högskolan (Sverige), och Thompson Rivers University (Kanada). University of Leicester beslutade dock i ett senare skede att inte fullfölja hela benchmarkingprocessen, beroende på personalförändringar och interna ställningstaganden. Högskolan på Gotland i Sverige, som skuggade projektet genomförde dock benchmarking med hjälp av Pick&Mix metoden. Ett avslutande möte för klubben hölls i september 2011 där KTH var värd. Deltagare var Matic Media Ltd., Thompson Rivers University, Lunds universitet och Högskolan på Gotland. De fyra närvarande universiteten var överens om att delge och sprida sina resultat och slutsatser, i form av offentliga rapporter, semiarier, workshops och konferenser samt att fortsätta benchmarking samarbetet nationellt och internationellt. Presentationen på NGL2012 var således den första i sitt slag.
Huvudslutsatserna kan beskrivas:
1. Benchmarking är en värdefull metod för kvalitetsutveckling och kvalitetsvärdering.
2. Benchmarking är en värdefull metod såväl för självvärdering samt att jämföra sig med andra och därmed lära av sin egen organisation som av andra, att lära av goda exempel.
3. Under de fem år som gått sedan Pick&Mix först användes, har lärosäten successivt utvecklat starkare kompetens inom e-lärande, men utvecklingen går alltför långsamt.
4. Endast ett fåtal universitet har stark kompetens inom marknadsundersökningar för e-lärande.5. Ingen institution har någon direkt förståelse för kostnader som har att göra med e-lärandeoch personalen tycker i allmänhet att ledningen inte ger dem tillräcklig belöning och erkännande för deras e-lärande kompetens och vilja till utveckling.
Ebba Ossiannilsson, Lunds Universitet
Paul BacsichMatic Media Ltd. UK
Margareta HellströmKTH, SE
Andreas HedrénGotland University, SE