NY

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

5. Internationell Benchmarking av e-lärande

Ebba OssiannilssonLunds Universitet
Paul Bacsich Matic Media Ltd. UK
Margareta Hellström KTH, SE
Andreas Hedrén Gotland University, SE

The first dual mode distance learning benchmarking club
Benchmarking är en själv-värderingsmetod som gör det möjligt för organisationer att jämföra sig med andra gällande vissa prestanda- och utförandeaspekter. Syftet är att finna goda exempel, sätt att förbättra nuvarande situation samt förstå i vilket tillstånd den egna organisationen befinner sig i vad gäller dessa aspekter. Benchmarking handlar om förändring för kvalitetsutveckling men också om identifiering och genomförande av utvecklingsområden. Benchmarking möjliggör jämförelser av utgångspunkter, processer eller resultat mellan lärosäten/organisationer eller inom ett och samma lärosäte över tid.

The First Dual -mode Distans Learning Benchmarking Club, en internationell benchmarking klubb med syfte att sprida och genomföra Pick&Mix modellen bildades under 2009. Pick&Mix är en vanligt förekommande benchmarkingmetod utarbetad fr.a. av Paul Bacsish, Matic Media Ltd. Metoden är frekvent använd i Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Syftet med klubben var att prova modellen i ett internationellt sammanhang. Totalt medverkade sju lärosäten (samt ett lärosäte som skuggade metoden) i fem länder. Fyra lärosäten i klubben genomförde framgångsrikt benchmarking utifrån en något modifierad version av Pick& Mix under 2009-2010. Förutom benchmarking, genomfördes jämförelse med andra benchmarking modeller, s.k. konkordanser. Metoden Pick&Mix innehåller ett 100 tal benchmarks (kriterier) varav 18 utgör särskilt kritiska framgångsfaktorer (av särskild betydelse för framgång i e-lärande). Dessa är bl.a: användbarhet, e-lärande, beslut om projekt, utbildning, kostnader, årlig planering, tekniskt stöd till personal, beslut om program, ledarskap inom e-lärande, ledarstil, relationer nerifrån-och-upp i organisationer, Help Desk, distansutbildning, strategier. Alla framgångsfaktorer bedömdes på en skala från 1 till 6 och sedan översattes betygen vilket resulterade i en färglagd matris där lärosätets mognad eller tillstånd direkt blev tydligt och alla involverade kunde därmed förhålla sig till densamma för vidare strategiska diskussioner och ställningstaganden.

De fyra lärosäten som genomgick hela processen var University of Leicester (Storbritannien), Lunds universitet och Kungliga Tekniska Högskolan (Sverige), och Thompson Rivers University (Kanada). University of Leicester beslutade dock i ett senare skede att inte fullfölja hela benchmarkingprocessen, beroende på personalförändringar och interna ställningstaganden. Högskolan på Gotland i Sverige, som skuggade projektet genomförde dock benchmarking med hjälp av Pick&Mix metoden. Ett avslutande möte för klubben hölls i september 2011 där KTH var värd. Deltagare var Matic Media Ltd., Thompson Rivers University, Lunds universitet och Högskolan på Gotland. De fyra närvarande universiteten var överens om att delge och sprida sina resultat och slutsatser, i form av offentliga rapporter, semiarier, workshops och konferenser samt att fortsätta benchmarking samarbetet nationellt och internationellt. Presentationen på NGL2012 var således den första i sitt slag.

Huvudslutsatserna kan beskrivas:
1. Benchmarking är en värdefull metod för kvalitetsutveckling och kvalitetsvärdering.
2. Benchmarking är en värdefull metod såväl för självvärdering samt att jämföra sig med andra och därmed lära av sin egen organisation som av andra, att lära av goda exempel.
3. Under de fem år som gått sedan Pick&Mix först användes, har lärosäten successivt utvecklat starkare kompetens inom e-lärande, men utvecklingen går alltför långsamt.
4. Endast ett fåtal universitet har stark kompetens inom marknadsundersökningar för e-lärande.5. Ingen institution har någon direkt förståelse för kostnader som har att göra med e-lärandeoch personalen tycker i allmänhet att ledningen inte ger dem tillräcklig belöning och erkännande för deras e-lärande kompetens och vilja till utveckling.

Ebba Ossiannilsson, Lunds Universitet
Paul BacsichMatic Media Ltd. UK
Margareta HellströmKTH, SE
Andreas HedrénGotland University, SE

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This