NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

5. Fler öppna lärresurser under Creative Commons

Fler öppna lärresurser under Creative Commons 

Jag heter Kristina Alexanderson och är Chef för Internet i skolan på .SE. Jag ansvar för .SE:s skolsatsning som heter Webbstjärnan, samt är en av de främsta företrädarna för Creative Commons i Sverige (skolombudsman). Min vardag handlar om att få lärare och elever i svensk grund- och gymnasieskola att arbeta med Internet som ett verktyg för lärande. I vårt arbete är Creative Commons ett centralt verktyg för oss i arbetet med att skapa resurser som lärare kan använda i undervisningen.

 

 

Creative Commons är upphovsrättslicenser som gör att du som upphovsman kan låta andra använda ditt material utan att de ska behöva fråga dig om lov först. De som licensierar material, bilder, filmer, musik, konst etc kan välja sedan finns det olika frihetsgrader.  Men spelar verkligen något så enkelt eller komplicerat som ett licenssystem någon roll för utbildningsresurser för skolan?

Creative Commons är ett verktyg som gör att utbildningssektorn kan få tillgång till det material som behövs för att de ska kunna utbilda. Allt material som behövs för lärande borde vara fritt, och verktygen och materialet som används inom utbildning bör vara det som bäst förbereder oss för ”livet”.

Ändå används inte digitala verktyg i skolan, och kunskaperna om Creative commons är begränsade. Vi på Creative Commons ser Internet och öppna lärresurser som en enorm möjlighet. I det arbetet är våra lärosäten och deras användning av licenserna för att sprida sina resurser. Det är viktigt att vi hjälps åt att sprida kunskaper, bidrar till bra lär-resurser, så att Creative Commons blir en del av den digitala vardagen i alla lärande situationer. Det är bara genom kunskaper om CC som de öppna lärresurserna kommer att spela en avgörande roll, för utbildningssystemet.

Creative Commons gör det tydligt hur materialet får användas. Det är en av anledningarna till att vi på .SE delar allt vårt material under Creative Commons. För vi vet att lära handlar om att imitera, öva, bearbeta, kopiera. Det har vi alltid gjort inom ramen för lärande. Med Internet, öppna lärresurser och Creative commons blir det möjligt.

Creative Commons är en förutsättning eftersom licenserna är tydliga, enkla och med hjälp av dem kan lärande ske med fria resurser som elever och studenter fritt får använda och fritt bearbeta.

Creative Commons gör att elever/studenter vi alla får tillgång och kan lära genom att använda andras innehåll, andras bilder, filmer, musik och konst. Ett arbete med Öppna lärresurser som ligger under Creative Commons licenser kan utveckla lärandet. Och därför arbetar jag med att stötta lärare och elevers arbete med Creative Commons.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This