NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

5. Fler öppna lärresurser under Creative Commons

Fler öppna lärresurser under Creative Commons 

Jag heter Kristina Alexanderson och är Chef för Internet i skolan på .SE. Jag ansvar för .SE:s skolsatsning som heter Webbstjärnan, samt är en av de främsta företrädarna för Creative Commons i Sverige (skolombudsman). Min vardag handlar om att få lärare och elever i svensk grund- och gymnasieskola att arbeta med Internet som ett verktyg för lärande. I vårt arbete är Creative Commons ett centralt verktyg för oss i arbetet med att skapa resurser som lärare kan använda i undervisningen.

 

 

Creative Commons är upphovsrättslicenser som gör att du som upphovsman kan låta andra använda ditt material utan att de ska behöva fråga dig om lov först. De som licensierar material, bilder, filmer, musik, konst etc kan välja sedan finns det olika frihetsgrader.  Men spelar verkligen något så enkelt eller komplicerat som ett licenssystem någon roll för utbildningsresurser för skolan?

Creative Commons är ett verktyg som gör att utbildningssektorn kan få tillgång till det material som behövs för att de ska kunna utbilda. Allt material som behövs för lärande borde vara fritt, och verktygen och materialet som används inom utbildning bör vara det som bäst förbereder oss för ”livet”.

Ändå används inte digitala verktyg i skolan, och kunskaperna om Creative commons är begränsade. Vi på Creative Commons ser Internet och öppna lärresurser som en enorm möjlighet. I det arbetet är våra lärosäten och deras användning av licenserna för att sprida sina resurser. Det är viktigt att vi hjälps åt att sprida kunskaper, bidrar till bra lär-resurser, så att Creative Commons blir en del av den digitala vardagen i alla lärande situationer. Det är bara genom kunskaper om CC som de öppna lärresurserna kommer att spela en avgörande roll, för utbildningssystemet.

Creative Commons gör det tydligt hur materialet får användas. Det är en av anledningarna till att vi på .SE delar allt vårt material under Creative Commons. För vi vet att lära handlar om att imitera, öva, bearbeta, kopiera. Det har vi alltid gjort inom ramen för lärande. Med Internet, öppna lärresurser och Creative commons blir det möjligt.

Creative Commons är en förutsättning eftersom licenserna är tydliga, enkla och med hjälp av dem kan lärande ske med fria resurser som elever och studenter fritt får använda och fritt bearbeta.

Creative Commons gör att elever/studenter vi alla får tillgång och kan lära genom att använda andras innehåll, andras bilder, filmer, musik och konst. Ett arbete med Öppna lärresurser som ligger under Creative Commons licenser kan utveckla lärandet. Och därför arbetar jag med att stötta lärare och elevers arbete med Creative Commons.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This