NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

8. Visualisera mera

Projektet Multimedia för utbildning, forskning och marknadsföring genomfördes vid Lunds universitet under 2010-2011 och avslutades i december 2011.
Fokus i projektet handlar om verktyg för produktion, publikation och distribuering av visuella medier för utbildning och forskning vid Lunds universitet
Projektet resulterade i tre ”produkter”:
Lunds universitets iTunesU-portal
Teaching and Learning Lab: Rörlig Bild – en ”verktygslåda” online för lärare som på ett pedagogiskt sätt vill använda sig av filmat material i sin undervisning
ett verktyg för mediapublicering, som gör det enkelt för anställda att lagra och publicera visuell media, antingen på iTunesU-plattformen eller som en länk på ett egen vald plattform.
Centre for Educational Development (CED) vid Lunds universitet har nu fått i uppdrag att förvalta dessa verktyg för att skapa, publicera och distribuera audiovisuellt utbildningsmaterial, bland annat genom att sprida information om verktygen bland Lunds universitets anställda (framför allt lärare och forskare), erbjuda stöd för egen produktion av exempelvis skärminspelningar i form av workshops/kurser och individuell handledning, vidareutveckla verktyget för mediapublicering och verktygslådan för lärare samt ta fram exempel på ”best practice” inom området. Vi hoppas också kunna skapa en attraktiv alternativ portal till iTunesU där användarna (studenter, forskare eller en intresserad allmänhet) kan se filmerna som streamad video på Lunds universitets webb.
Länkar:
Learning Lab: Rörlig Bild (verktygslådan):
http://toolbox.multimedia.lu.se/
Lunds universitets iTunes U-portal:
http://itunes.apple.com/se/institution/lund-university/id393848970

Marita Ljungqvist
Lunds Universitet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This