NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Låt dig inspireras och lär dig mer om öppna lärresurser genom OER-sällskapsspelet

OERopoly NU2012

Oeropolycardsnu2012

Oeropolynu2012

oeropolyworkshop

spelreglokaltanpoeropoly

Ebba Ossiannilsson Lunds Universitet
Ebba.Ossiannilsson@ced.lu.se

Alastair Creelman Linneuniversitetet
alastair.creelman@lnu.se

En workshop som genomfördes med  OERopoly,vid NU2012 i Göteborg, med mycket stort gensvar och vi blev uppmuntrade att dela med oss. Så här kan du ladda ner spelet och därtill hörande kort samt  workshops upplägg och ”spelregler”    Artikeln är inskickad till HU, Högre utbildning. Men artikeln kan också återfinnas i proceeding NU2012 (HU tillämpar återpublicering). Caring is sharing, sharing is caring

Abstrakt Öppna lärresurser (Open Educational Resources, OER) har än inte fått genomslagskraft inom svensk högre utbildning trots flera bra initiativ och projekt. Många lärare känner till OER och creative commons (cc). Relativt få delar dock sina resurser och än färre använder andras resurser, oftast på grund av bristande medvetenhet om utbudet och farhågor kring kvalitet och rättigheter. Det är inte heller vanligt med samverkan i produktion av OER. Studenter inom högre utbildning börjar i allt högre utsträckning ställa krav på användning av OER, samt att också vara delaktiga och ansvariga (prosumers) för användning och produktion av utbildningsmaterial och användargenererat innehåll. Internationellt finns ett enormt utbud av öppna lärresurser. OER rörelsen idag fokuserar framför allt på policys och riktlinjer samt att utveckla en öppen praxis och kultur som myndigheter och lärosäten bör tillämpa för att bäst utnyttja dessa resurser. En mer strategisk fokusering på öppen utbildning i Sverige skulle kunna skapa bättre grogrund för kvalitet med goda exempel av design och användning av OER och tillämpning av en öppen delningskultur med cc. Genom brädspelet OERopoly får deltagarna möjlighet att bekanta sig med centrala begrepp och några större internationella projekt inom OER samt att upptäcka relationer mellan OER, användargenererat material, Webb 2.0 verktyg och associerade nätverk i en bekant, kollaborativ miljö, nämligen ett sällskapsspel. Spelet går ut på att deltagarna ska samarbeta och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper om OER och relaterade områden. Under spelets gång delas kunskaper och erfarenheter av olika begrepp, organisationer, projekt och verktyg inom OER och nätbaserat lärande. Genom att använda en bekant spelmiljö som grund för att närma sig kända eller okända företeelser blir spelet en upptäcktsresa och visar hur spel genom innovativ pedagogik kan ersätta till exempel föreläsningar för att presentera nya begrepp för en grupp studenter. Vårt spel, inspirerat av det välkända Monopolspelet och OERopoly spelet (Connolly, Makriyannis De Liddo OERopoly NU2012et. al, 2010, Connolly, Wilson, Makriyannis et. al, 2011) har vidareutvecklats för svenska förhållanden. I stark kontrast mot originalet ligger betoningen i detta spel på kollaboration och delning mer än av konkurrens.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This