1. Vad vet vi om modern distansundervisning?
Seminarium KTH Stockholm kl 09.30 den 2 maj 2013 Plats: Sal F3, Lindstedtsvägen 26, Entréplan. Prgr. Henrik Svensson KTH, Olof Bälter & Maria Svedin, KTH, Lisbeth Amhag, Malmö högskola och Stefan Stenbom, KTH Anmälan via länk ovan.
2. Långt borta men nära- SKL seminarium kring modern distansundervisning. Hornsgatan 20 lokal (Torget)To 2 maj kl 13.30 – 17.00 Anmälan här: Sveriges Kommuner och Landsting, Hornsgatan 20, (T-bana Slussen ) lokal Torget
SKL Program
13.30 – 14.00 Inledning och presentation av dagen, SKL
14.00 – 14.30 Korrespondensgymnasiet Torsås ger en bild av en gymnasieskola i utveckling.
Med hjälp av ett webbaserat lärande möter vi det behov av flexibilitet i studiegången som många gymnasieelever har. Genom att använda digitala resurser och webbaserad teknik skapar vi en skola på nätet, en skola där tid och rum blir flytande, där kunskaper, personlig utveckling och relationsskapande är grundstenarna.
14.30 – 15.00 Sofia distans
Sofia Distansundervisning bedriver undervisning i årskurs 6-9 via dator och i samtliga ämnen. Vi följer grundskolans kursplaner och betygskriterier och eleverna får betyg i åk 6-9. Våra elever är till största delen bosatta i utlandet, men vi undervisar även elever bosatta i Sverige som av olika anledningar inte går i en vanlig skola.
15.00 – 15.20 ´Kaffepaus’
15.20 – 15.40 Norrtälje kommun
Vår syn på hur man kan ge en kommun med små skolor möjlighet att välja fler språk. Vi skulle vilja ha möjlighet att använda tekniken för att använda behöriga lärare som stöd till små skolor där det under en övergångsperiod är problem med behörigheten.
15.40 – 16.00 Vindelns kommun
Vindelns kommun skall bli den bästa boendekommunen för barnfamiljer. Skolor, förskolor och fritidshem bidrar till detta genom höga resultat när det gäller trygghet och kunskapsutveckling för barn och elever. Verksamheterna präglas av företagsamhet, bra bemötande och nära kontakt mellan barn, personal och föräldrar. Samtidigt försvåras arbetet mot en ännu bättre skola genom långa avstånd och brist på behöriga pedagoger.
16.00 – 16.20 Statens Institutionsstyrelse
Vi försöker introducera en större flexibilitet i lärandet som gör att vi kan använda våra lärarresurser på samtliga skolor oavsett var elev och lärare är placerade respektive arbetar. Konkret har det hittills handlat om att göra undervisningsmaterial tillgängligt i en webbaserad lärplattform och att kommunicera på distans med ljud och bild.
16.20 – 16. 40 SPSM
SPSM arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser.
16.40 – 17.00 Avrundning och avslutning.
3. Vad säger politiker och skolledare?
Under Framtidens lärande 15-17 maj äger ett ”frukostseminarium” rum med tonvikt på utredningen kring distansundervisning i grundskola och gymnasieskola och dess resultat.
Plats: Stockholm Waterfront Congress Center, 08.30 – 09.30 den 17/5
Arrangörer är KTH DIU och SKL