NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning

Norge blev det första landet i världen att tillsätta en statlig utredning för att undersöka potentialen i MOOCs ur ett nationellt perspektiv. I juni 2013 tillsatte undervisningsministeriet en kommitté av forskare och utbildningsexperter för att undersöka de möjligheter och utmaningar som den snabba tillväxten av MOOCs utgör för norsk högre utbildning.

Kommissionen har nu (16 juni) presenterade sin första fullständiga rapporten och eftersom det för närvarande endast tillgänglig på norska kan det vara av intresse för resten av världen att få en överblick av slutsatserna (läs den norska versionen).

Länk till MOOC Utvalget

Kommissionen definierar MOOCs i mycket lösa termer; nätet, skalbar och öppen. Som ofta nämns varje bokstav i förkortningen MOOC är förhandlingsbart och att rapporten inte begränsar sig till en viss variation på MOOC konceptet. Detta kan leda till förvirring, eftersom splittringen mellan MOOCs, andra former av öppen utbildning och regelbunden e-learning ofta blir suddiga, men kommissionen beslutade att omfatta alla former av konceptet. Fokus ligger dock främst på de uppmärksammade xMOOC tolkningar av Coursera, EDX etc snarare än på de mer hemliga samarbets MOOCs erbjuds av nätverk av lärare.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning | Namn på webbplatsen - […] MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This