NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4 Folkbildningens flexibla lärande

britten-mansson-wallin

Britten Månsson-Wallin gen sekr Folkbildningsrådet

Digitaliseringen innebär ett ökat behov av folkbildning

Vad innebär digitaliseringen av samhället för folkbildningsarbetet och för demokratin? Det är en av frågorna som ställs i dokumentet Folbildningens Vägval och Viljahttp://www.folkbildning.se/Folkbildning/vagval–vilja/
Dagens utveckling mot professionalisering, specialisering och fragmentisering kan skapa vilsenhet hos många. Det finns ett ökat behov hos människor – i olika livssituationer och åldrar – av bildning och sammanhang i en tid av globalt informationsöverflöd. En bred bildning är till nytta både för den enskilde och för samhället och ger bättre förutsättningar för människor att ta till sig ny kunskap. Studieförbunden och folkhögskolorna utgör en infrastruktur i det svenska samhället för bildning som grundas på idén om frivilligt gemensamt kunskapssökande och livslångt lärande. Vad betyder det i praktiken?

Demokratisera digitaliseringen!
Offentliga och privata tjänster flyttar allt mer ut på nätet. “Att demokratisera digitaliseringen är en uppgift i paritet med den när befolkningen skulle lära sig att läsa och skriva.” En digitalisering av samhället förutsätter att medborgarna är delaktiga i den, har tillgång till och kan nyttja informationsteknikens möjligheter. Detta kräver aktiva insatser på bred front, både i barn- och ungdomsskolan och bland vuxna. Den digitala utvecklingen är snabb. Nya digitala klyftor riskerar att uppstå – även bland yngre.Vad kan folkbildningen göra?

Stora förväntningar och utmaningar för studieförbunden och folkhögskolorna
Förväntningarna är stora på folkbildningens förmåga att bidra till samhällets demokratisering, till att ge människor redskap för att påverka sina egna villkor och samhällsutvecklingen, till att utjämna bildnings- och utbildningsklyftor och att bidra till delaktighet i kulturlivet.
Statens stöd till folkbildningen baseras på detta och folkbildningens organisationer har bejakat dessa syften. Digitaliseringen idag och i morgon påverkar folkbildningens förutsättningar att arbeta med folkbildningsuppdraget. Hur ska studieförbund och folkhögskolor utveckla sitt arbete för ökad digital delaktighet och vilka är hindren och möjligheterna?

Vilka resultat finns frånRådslag 2014
Vilka slutsatser drar företrädare för studieförbunden och folkhögskolorna?
Folkbildningsrådet har tagit initiativ till ett brett rådslag under 2014 i studieförbund och folkhögskolor kring folkbildningens IT-utveckling och behovet av stödinsatser.
Rådslaget syftar till att-identifiera och undanröja hinder för folkbildningens arbete med digital delaktighet och flexibelt lärande, – stimulera strategisk planering för digital utveckling i folkbildningsorganisationerna samt – ge underlag för kommande beslut i Folkbildningsrådet ifråga om översyn av statsbidragsvillkor samt stödformer för digital utveckling i folkbildningen.
Rådslagsarbetet samordnas av resurspersoner i studieförbund och folkhögskolor.
Resultaten kommer att presenteras på höstkonferensen.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This