NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kvalitet inom Komvux Distansutbildning

I april 2015 kommer Skolinspektionens slutrapport om distansutbildningskvalitet i kommunal vuxenutbildning att presenteras.

Skolinspektionens rapport kommer att  presentera utvecklingsområden och väl fungerande inslag inom kommunal distansutbildning.

Sammantaget ska framgångsfaktorer och risker inom distansutbildning avse

Om undervisningen ger eleverna förutsättningar att utveckla de kunskaper och förmågor som avses och om undervisningen är anpassad efter elevernas individuella behov och förutsättningar?

Målgrupp är kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.

Redan idag finns delrapporter tillgängliga via Skolverkets databasen SIRIS

Sök distansutbildning så kommer ni åt rapporter från Skolinspektionen gällande 18 kommuner som har gymnasial vuxenutbildning på distans.

Granskningen bör inte omfatta frågan om valet mellan distansutbildning eller annan utbildning, bedömning av om eleverna nått de individuella mål de satt upp eller övriga kvalitetsaspekter avseende undervisningen.

Ingen begränsning bör göras vad gäller utförare.

Bakgrunden är att det blir allt viktigare med en utbildning på gymnasienivå eller högre för att få arbete, och då spelar vuxenutbildningen en viktig roll. Nu granskar Skolinspektionen kvaliteten på distansutbildning inom kommunal vuxenutbildning på gymnasienivå i 18 kommuner.

Det är kommunerna Boden, Borgholm, Forshaga, Hofors, Hudiksvall, Kristianstad, Linköping, Luleå, Malmö, Norrköping, Osby, Skellefteå, Sundbyberg, Sunne, Uddevalla, Uppsala, Upplands Väsby och Vindeln.

Syfte

Ett syfte med granskningen är att kartlägga hur distansutbildningen organiseras och genomförs i 18 utvalda kommuner. Skolinspektionen kommer även undersöka ett antal faktorer som kan påverka elevens förutsättningar att nå kunskapskraven.

Så görs granskningen

Skolinspektionen kommer bland annat att intervjua elever, lärare och representanter för kommunerna. Granskningen kommer fokusera på följande frågor:

  1. Hur organiserar huvudmännen distansutbildningen?
  2. Vilka arbetssätt och arbetsformer används i distansundervisningen?
  3. Planeras och genomförs undervisningen utifrån elevernas behov och förutsättningar?
  4. Fungerar den kontinuerliga kommunikationen och interaktionen mellan lärare och elev, så som exempelvis återkoppling och stöd på ett för eleven tillfredsställande sätt?

Granskningen av kommunerna pågår under hösten 2014 och beslut för respektive kommun kommer att publiceras efterhand. I besluten kommer utvecklingsområden och väl fungerande inslag som identifieras att presenteras. Resultatet från granskningen i sin helhet sammanfattas i en övergripande kvalitetsgranskningsrapport.

Läs mer om uppdraget

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn–granskning/Kvalitetsgranskning/Skolinspektionen-granskar-kvaliteten/Distansundervisning-inom-kommunal-vuxenutbildning/

Databas med rapporter

http://siris.skolverket.se

 

 

 

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kvalitet inom Komvux Distansutbildning | Namn på webbplatsen - […] Kvalitet inom Komvux Distansutbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This