NY

Slutbetygen för årskurs 9 sjunker

Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik. Av de drygt...

F-betyg skrotas vid utredning inför nytt betygssystem

Regeringens betygsutredning som ska presenteras under våren 2025 föreslår nog när den presenterar sina resultat i början på nästa år. Att: - F-betyget skrotas. - En ny tio-gradig betygsskala införs. - Elevernas meritvärde normeras mot resultaten på de nationella...

Se filmer från SVERDs Online Höstkonferens 20 september 2024

Se filmer från SVERD Online Höstkonferens" Kompetensförsörjning på flexibla sätt" fre 20 sep 2024.   Konferensen samlade ett 50 tal deltagare från Luleå i Norr till Malmö i Söder och dokumentation med filmer finns nedan. Aktuellt hos SVERD och vi fyller 40 år....

Nytt globalt digitalt ramverk (GDC)

Den 21–23 september reser energi- och näringsminister samt vice statsminister Ebba Busch till New York för att delta i öppnandet av FN:s framtidstoppmöte. Inför mötet har Sverige haft en viktig roll som förhandlingsledare för ett nytt globalt digitalt ramverk. Målet...

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 -Kompetensförsörjning på flexibla sätt ZOOM länk till Höstkonferensen 29/9  Anmälan som är fri sker här: Agenda Talare 10:00 Välkomna till SVERD...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling

Mer än hälften av lärarna i en undersökning från Lin Education säger att de inte får nödvändig kompetensutveckling via arbetsplatsen när det gäller att använda digitala verktyg. Rektorerna däremot anser att de erbjuder kompetensutveckling i hög grad.

Utbildningsföretaget Lin Education har gjort en undersökning bland lärare och rektorer om hur man ser på den digitala utvecklingen i skolan. 300 lärare från 300 skolor och 50 rektorer i årskurserna sex till nio har intervjuats via telefon. Samtliga lärare i undersökningen och 95 procent av rektorerna instämde i påståendet att digitala verktyg är nödvändiga i skolan för att hänga med i samhällsutvecklingen.

85 procent av lärarna svarade att de använder digitala hjälpmedel i sin undervisning. Nästan sex av tio lärare i undersökningen instämde samtidigt i påståendet att de ibland känner sig i otillräckliga i sin kunskap om IT jämfört med sina elever.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling | Namn på webbplatsen - […] Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This