NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny rapport om studieframgång i distansutbildningen

Vilka olika stöd behöver dagens distansstudenter? Hur skapar vi bättre gemenskap och gruppdynamik på nätet? Det är frågor som tas upp i en ny rapport, Student success in open, distance and e-learning, av Professor Alan Tait (Open University, UK) för ICDE (International Council for Open and Distance Education).

Rapporten visar resultat från en studie av 53 ICDE-medlemsorganisationer. Rapporten ger riktlinjer och rekommendationer för olika områden som påverkar faktorer som bra genomströmning och engagemang, kursinformation, handledning, personligt stöd, bedömningsformer, möta studenters behov, teknikstöd och vägledning.

I Rapporten framgår viktiga strategier att utveckla för distansutbildare:

Information

• Ge tydlig information och fokusera på kvalitet tidigt i kursen för att minska risken för studieavbrott.

Samsyn

• Hela utbildningsorganisationen ska arbeta tvärfunktionellt, det vill säga
se till att läroplan, mediaproducenter, administratörer, studievägledare, handledare, instruktörer och ledning har en helhetssyn.

Kontinuerlig utveckling

• Kontinuerlig utveckling av verksamheten så att realistiska förbättringar och utvärdering  görs med fokus på att studerande ska nå framgång i sina studier.

Snabb feedback och lärande bedömning

• Information om studieframgång ska på ett snabbt och relevant sätt

Antagning

• Villkor för antagning ska vara tydliga och enkla att förstå för blivande studenter

Tydligt marknadsföring

• Utbildaren ska ge tydlig information om kompetens som erbjuds, vilka som är ansvariga för olika ansvarsområden som antagning, kursgenomförande, examination etc och ha fokus på utveckling av studentframgång och institutionell utveckling

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This