Vilka olika stöd behöver dagens distansstudenter? Hur skapar vi bättre gemenskap och gruppdynamik på nätet? Det är frågor som tas upp i en ny rapport, Student success in open, distance and e-learning, av Professor Alan Tait (Open University, UK) för ICDE (International Council for Open and Distance Education).
Rapporten visar resultat från en studie av 53 ICDE-medlemsorganisationer. Rapporten ger riktlinjer och rekommendationer för olika områden som påverkar faktorer som bra genomströmning och engagemang, kursinformation, handledning, personligt stöd, bedömningsformer, möta studenters behov, teknikstöd och vägledning.
I Rapporten framgår viktiga strategier att utveckla för distansutbildare:
Information
• Ge tydlig information och fokusera på kvalitet tidigt i kursen för att minska risken för studieavbrott.
Samsyn
• Hela utbildningsorganisationen ska arbeta tvärfunktionellt, det vill säga
se till att läroplan, mediaproducenter, administratörer, studievägledare, handledare, instruktörer och ledning har en helhetssyn.
Kontinuerlig utveckling
• Kontinuerlig utveckling av verksamheten så att realistiska förbättringar och utvärdering görs med fokus på att studerande ska nå framgång i sina studier.
Snabb feedback och lärande bedömning
• Information om studieframgång ska på ett snabbt och relevant sätt
Antagning
• Villkor för antagning ska vara tydliga och enkla att förstå för blivande studenter
Tydligt marknadsföring
• Utbildaren ska ge tydlig information om kompetens som erbjuds, vilka som är ansvariga för olika ansvarsområden som antagning, kursgenomförande, examination etc och ha fokus på utveckling av studentframgång och institutionell utveckling