THE EDEN ANNUAL CONFERENCE Barcelona 2015
Expanding Learning Scenarios Opening Out the Educational
Landscape
I den snabbt föränderliga utvecklingen av landskapet för lärande, teknik och samhälle i
allmänhet förändras oerhört snabb idag, välkomnade # EDEN15 2015 EDEN Annual
Conference över 380 delegater från 45 länder till den vackra staden Barcelona, för att
utforska utvecklingen av lärandescenarier som drivs utifrån Open Education Practices,
massiva onlineformat, lärande nätverk, automatiserade processer och learning analytics.
Konferensen i Barcelona arrangerades av EDEN grundarna UOC (Universitat Oberta de
Catalunya) och kombinerade firandet av värdorganisationens 20årsjubileum med
förberedelserna inför EDEN 25årsjubileum nästa år i Budapest.
Bland de många frågor som behandlades var nätverkslärande och öppna metoder, öppen
utbildning i alla dess former, ledarskap, förändringsstrategier för ledning och strategiskt
tänkande. Som påpekades i Powertrion keynote konversationen mellan Belinda Tynan
prorektor, The Open University, UK, Marci Powell, ordförande emerita och tidigare
ordförande USDLA och Darcy Hardy Associate Vice President, Enterprise Consulting,
Blackboard, betonades den negativa spiralen att: ingen vision ingen strategi ingen
förändring. Keynotetalaren Xavier Prats Monné, generaldirektör för utbildning och kultur i
Europeiska kommissionen, uppmuntrade oss att tänka på en annan typ av utbildning, och
sade att ”den verkliga utmaningen är innovation inom den offentliga förvaltningen!”
Eden årliga konferensen är mycket mer än bara en stor konferens. Det är ett årligt möte
för en dynamisk gemenskap. Som sådan strävar den efter att erbjuda en livlig,
stimulerande och mycket interaktivt forum, med deltagarna i en mängd olika
sessionsformat, från presentationer och workshops till speed dating och synergi
sessioner, de två sistnämnda fokuserar på möjligheter till nätverkande och utbyte av goda
arbetsmetoder. Ytterligare över 220 experter och praktiker från hela världen följde
plenarsammanträdena på nätet, via en live videoström. Aktiviteten i sociala medier var
särskilt aktiv i år, med konferensen hashtaggen # EDEN15 genererades över 1400 tweets
enbart på den första dagen av konferensen. Det officiella Eden Twitterkonto knäckte
således barriären på 1000 anhängare.
Bland de speciella evenemang som anordnas runt huvudkonferensen var workhopen för
internationella Editors för Educational Technology Tidskrifter.
I år introducerades två nya system, nämligenYoung Scholars Award och Best Practice
Initiative. De första Young Scholar Awards gavs till Daniel Puntis, Newcastle University,
Storbritannien och Lina Xue, KU Leuven, Belgien.
Best Practice utmärkelsen gick till Hanne Voldborg Andersen och Elsebeth Korsgaard
Sorensen, Aalborg Universitet, Danmark, som intressant vann även bästa Research
Paper för samma papper, ett sant tecken på kvaliteten på deras arbete och de viktiga
kopplingarna mellan forskning och praxis.
Konferensen dokumenterades flitigt:
The conference through the participants’ lense: 0 Day Storified | 1st Day
Storified | 2nd Day Storified | 3rd Day Storified
Keynote presentationer tillgängliga på Slideshare
Plenary sessionerna spelades in och är publicerade på EDEN Youtube Channel.
Programmet och book of abstracts finns att ladda ner
http://www.eden-online.org/2015_barcelona/resources.html#press
Förberedelserna är redan igång för EDENs 25årsjubileums konferens som skall hållas i
Budapest, Ungern, 1417 juni 2016.
Vid den årliga EDEN konferensen valdes två nya styrelsemedlemmar:
Diana Andone, Director of the eLearning Center at the Politehnica University of
Timisoara, Rumänien
Ebba Ossiannilsson, Vice Ordförande för Svenska Riksorganisationen för
Distansutbildning /SVERD, Sverige
Under EDEN konferensen var Sverige väl representerat med tjugofem (25) deltagare. En
gemensam lunch för den svenska delegationen anordnades under konferensen i
SVERDs regi. Flertalet höll presentationer som nedan:
Student Owned EPortfolio P3 (Portfolio – Process – Product) Empowering Students for
Professional and Personal Development Using Systematic Reflection as a Pedagogical
Method, in the Health Guidance Program Lulea University of Technology Martin Karlsson,
AnnCharlotte Berglund, Lulea University of Technology, Sweden (poster)
SADE ICDEON Ebba Ossiannilsson, Lund University, Ulf Sandstrom, Swedish
Association for Distance Education – SADE, Sweden (synergy workshop)
OpenSNH – Developing an OER Open Repository towards MOOC Mats Brenner,
University of Gavle, J. Ola Lindberg, Mid Sweden University, Sweden
Elearning via Synchronous CommunicationExperiences from a learning study course in
Higher Education Eva Edman Stalbrandt, Kajsa Falkner, Stockholm University, Sweden
Teacher Expending Pen: ICT Integration in Teacher Education Programs Davoud
Masoumi, University of Gavle, Sweden
Expanding Learning Spaces in Higher Education – Understanding a HyFlex Model Marie
Leijon, Bjorn Lundgren, Malmo University, Sweden
User Perceptions on Relevance of a Learning Management System: An Evaluation of
Behavioural Intention and Usage of SciPro System at University of Rwanda Jean Claude
Byungura, Henrik Hansson, Thashmee Kharunaratne, Stockholm University, Sweden
MERIT – Manufacturing Education and Research with Information Technology Monika
Hattinger, Kristina Eriksson, University West, Sweden
Capacity Development for eLearning – Educational Strategies at Mid Sweden University
Laura Brander, J. Ola Lindberg, Mid Sweden University, Sweden (poster)
Boldic – Open Learning Resources Online Ulf Sandstrom, Swedish Association for
Distance Education – SADE, Sweden, Torhild Slaatto, Flexible Education Norway – FuN,
Norway, Ebba Ossiannilsson, Lund University, Sweden
Empowering Learners and Educators – Video Feedback to Written Assignments Ann-
Sofie Karlsson, Tobias Ruhtenberg, University of Boras, Sweden
Ebba Ossiannilsson
V Ordförande SVERD, EDEN FELLOW, Open Education Europa FELLOW
Ossiannilsson QOOL Consultancy
Trackbacks/Pingbacks