Är skolan likvärdig om datortätheten varierar stort mellan olika kommuner? Har vi en fungerande marknad av lärresurser? Hur ska de goda exemplen spridas och hur vet vi vad som är goda exempel? Skolan väntar på en nationell it-strategi.
Först när de flesta kommuner och skolor nu har investerat i infrastruktur och datorer har behovet av en mer övergripande strategi blivit allt mer akut. Parallellt med att skolorna digitaliserats, i ojämn takt, har det nationella stödet snarare minskat. Mellan 2003 och 2008 fanns det faktiskt en myndighet, Myndigheten för skolutveckling, vars uppdrag bland annat handlade utveckla användningen av it i skolan.
Detta skriver Karin Lindström i Computer Sweden Se länk
Nationellt forum för skolans digitalisering har i vår tagit fram ett förslag till en nationell it-strategi för skolans digitalisering. Där lyfts fyra områden där det behövs ett strategiskt ledarskap fram:
– Elevernas lärande och användning
– Professionens praktik och kompetens
– Infrastruktur och resurser
– Skolans ledarskap och styrning
Trackbacks/Pingbacks