University of California ville för tre år sedan skapa ett helt digitalt campus som skulle revolutionera högre utbildning genom att erbjuda kurser på nätet för studenter.
Beslutet togs under en period då det var hög efterfrågan på utbildning men fallande budgetar.
Tre år senare, har pilotprojektet ”Online Instruction” hittills blivit ett dyrt exempel på ineffektivitet.
En gång fanns det stora omtalade planer på att bredda tillgången till att ta en collegeexamen genom att göra kurserna tillgängliga på nätet i form av MOOCS (stora nätbaserade öppna kurser )
Försvarare av MOOCs experimentet på UC säger att projektet är en del av en kursevolution.
Universitetets alla kurser har granskats och utvecklats genom projektet. Man får en snabbare lanseringen av nya kurser, den innovativa satsningen ”Learning Technology Initiative”, har medfört en bra inventering av befintliga kursers kvalitet,” menar projektets koordinator, Ellen Osmundson.
Satsningen har medfört att vi nu kan möta studenternas kursbehov över hela universitetssystemet på ett bättre sätt.
University of California är inte ensamma om att flytta medel för att stödja MOOC liknande experiment. Harvard och MIT har tillsammans investerat $ 60 miljoner dollar i EDX, till exempel, och uppger att de har levererat 1200 kurser till mer än 13 miljoner användare.
Trackbacks/Pingbacks