NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utredningen för planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola är klar

Anna Ekström tog idag den 8 juni emot utredningen av Lars Stjernkvist om planering och dimensionering av komvux och gymnasial utbildning.

Blir förslagen verklighet innebär det bland annat att arbetsmarknadens behov ska få ökad tyngd, och följaktligen ska elevernas önskningar väga lättare. Det är ”inte rimligt att erbjuda ett utbud av utbildningar som leder till att många elever får svårt att etablera sig på arbetsmarknaden”, skriver Stjernkvist och syftar på att flera av yrkesprogrammen lockar för få i förhållande till branschernas behov och att sökintresset på sina håll så svagt att utbildningar ställs in.

Stjernkvist föreslår också regionala ramar för utbudet inom gymnasieskolan och för yrkesutbildning inom komvux. Ramarna ska ange vilka utbildningar som ska ges och hur många platser som ska finnas på dessa.

När det gäller de fristående gymnasieskolorna konstaterar Stjernkvist att de utbildar ungefär en fjärdedel av eleverna. ”Jag anser att de fristående skolornas roll i utbildningssystemet ska stärkas och att lika villkor så långt möjligt ska gälla för huvudmän för fristående och kommunala skolor. Den ökade statliga styrningen av utbudet som jag föreslår ska därför gälla både kommunala och enskilda huvudmän.”

Se länk till SOU 2020:33  utredningen här.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This