NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

FN: Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond

COVID-19-pandemin har skapat den största störningen av utbildningssystemen i historien och drabbar nästan 1,6 miljarder elever i mer än 190 länder och alla kontinent. Stängningar av skolor och andra utbildningsutrymmen har påverkat 94 procent av världens studentpopulation, upp till 99 procent i länder med låg- och medelinkomst. Läs rapporten härOECD:s rapport från i somras pekar också på de olika förutsättningar som råder i världen.

Education during COVID-19 and beyond (UN Secretary General, August 2020) |  Education within the 2030 Agenda for Sustainable Development

 FNger följande rekommendationer

För att förhindra att en inlärningskris blir en generationskatastrof krävs brådskande åtgärder från alla.
Utbildning är inte bara en grundläggande mänsklig rättighet. Det är en möjliggörande rättighet med direkt inverkan på förverkligandet av alla andra mänskliga rättigheter. Det är ett globalt gemensamt bästa och en primär drivkraft för framsteg i alla 17 mål för hållbar utveckling som en grundgrund för rättvisa, jämlika, inkluderande fredliga samhällen. När utbildningssystemen kollapsar kan fred, välmående och produktiva samhällen inte upprätthållas. I korthet förespråkas:

  • Få kontroll på smittspridningen så att skolorna kan öppna på ett säkert sätt
  • Säkerställ finansiering av utbildning, även i ekonomisk nedgång
  • Öka beredskapen och hållbarheten i utbildningssystemet
  • Barns och ungas rätt till utbildning bör omfatta rätt till digital tillgång/uppkoppling (connectivity) och lärarnas kompetensutveckling måste satsas på

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This