NU 2020 arrangerades i år 2020 online och med utgångspunkt från Campus Flemingsberg, söder om Stockholm 7-9 oktober 2020. De arrangerande lärosätena är Karolinska Institutet, Röda Korsets Högskola, Stockholms musikpedagogiska institut, Södertörns högskola och KTH Kungliga Tekniska Högskolan, som alla har lokaler på campus. Temat var i år HÅLLBART LÄRANDE. NU, som står för Nätverk och Utveckling, är Sveriges största konferens och mötesplats för alla med intresse för högskolepedagogisk utbildning och utveckling. Syftet med konferensen är att främja pedagogiskt utvecklingsarbete genom att erbjuda en mötesplats för spridning, dialog och debatt. Målgruppen är universitetslärare och övriga medarbetare vid universitet och högskolor, däribland forskare i högskolepedagogik, pedagogiska utvecklare, akademiska ledare och studenter. Bakom konferensen står Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF). SUHF som har som främsta uppgift att tillvarata universitetens och högskolornas intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs. SUHF är värd för NU-konferensen. Under konferensen deltog ca 400 deltagare, varav 70% vare kvinnor. Konferensen samlade 134 bidrag, Keynotes, inbjudan panelister paper, rundabord, workshops, posters och utställare. Hedda Söderlundh var samordnare och ett 40 tal personer var engagerade i förberedelser och genomförande av NU 2020, Studenter inom mediaproduktionsprogrammet vid Södertörns högskola var ansvariga för produktionen under de tre dagarna på NU 2020 och arbetet ingick i en av deras kurser. Värd för NU2022 är Stockholms universitet.
SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson deltog för SVERDs räkning.
Konferensen dokumenterades varje dag i Padlet med presentationer, länkar och diskussion. Nedan från fredagern den 9 oktober 2020
Det är många sessioner som skulle kunna sammanfattas, men det skulle kräva för långt inlägg. All dokumentation finns tillgängligt som nedan och som ovan beskrivits dokumenterades allt i Padlet.
Se NU2020 programmet i sin helhet här
LOGGA IN I DET DIGITALA PROGRAMMET HÄR
Det var förstås många intressanta sessioner under NU 2020 . det går inte att återge dem alla, men der finns ju god dokumentation som ovan. Nedan är enbart ett litet axplock.
Ett av de messt intressanta och kanske annorlunda inläggen kom från Konstfack Kritik Ansvar Omorientering med Johanna Gustafsson Fürst. Speciellt intressant för mig som jobbade och var konsult på Konstfack 2015 för att arbeta med deras digital transformering.
Utbildningsminister Matilda Ernkrans var föstås med och talade om satsningar för högre utbildning och inte minst vad som gjorts under pandemin 2020
En av många intressanta sessioner var från UKÄ med ett samtal mellan Anders Söderholm, Andrea Amft, Birgitta Bergvall-Kåreborn, ordförande för SUHF:s arbetsgrupp för högskolepedagogik och lärande, Simon Edström, ordförande för SFS och Fredrika Lagergren Wahlin, ordförande för SUHF:s arbetsgrupp digitalisering. De inbjöd dessutom till frågor redan innan konferensen, De utnyttjade möjligheten för deltagarna att bjudas min på olika sätt. Man kunde sända in frågor i förväg redan innan konferensen, de nyttjade dessutom såväl Padlet, ment och Fishbowl metoder. Samt att man kunde förbereda sig genom att ta del av rapporter som nedan. Ett av Anders Söderholms medskicka var vikten av nationell samverkan och samverkan mellan lärosäten och med tex SVERD, ITHU och andra aktörer i sektorn. Ett annat med skick var kollegial förankring och behov av systematik.
Läs UKÄ:s sammanfattande förslag och nationella bild
Läs UKÄ:s kartläggning av lärosätena
Läs UKÄ:s rapport från regeringsuppdraget om högskolepedagogiskt utvecklingsarbete
En annan intressant session var ett panelsamtal om hållbart lärande vilket var temat för NU 2020
SVERDs styrelsemedlemmar Mats Brenner och Jörgen Pareigis hade också presentationer på NU 2020
26 – Effektivare kunskapsprövning, Mats Brenner
140 – Undersökning av lärplattform – lärplattformens användbarhet, tillgänglighetsaspekter, Mats Brenner, Lena Wiktorin, Elisabeth Winnberg
38 – Tänk små istället för big – SPLOTs som digital lärandemiljö för bättre konstruktiv länkning, Jörg Pareigis
141 – The Open Networked Learning course: the emergence of communities of inquiry and development of educators’ digital literacies Maria Kvarnström, Lars Uhlin, Lotta Åbjörnsson, Martha Cleveland-Innes,
Danielle dos Santos Jörg Pareigis, Alastair Creelman
Ses på NU2022, Stockholms universitet