Innovationsveckan (5-9 oktober 2020)- är en plattform för alla som utvecklar offentlig sektor. Upplägget liknar Almedalsveckan, men aktiviteterna arrangeras av olika aktörer runtom i landet. Årets program bestod av över 170 aktiviteter, varav de flesta var digitala. SKR, Vinnova, Upphandlingsmyndigheten och DIGG är initiativtagare till veckan.
inom ramen för Innovationsveckan – en både lokal och nationell satsning på att skapa ett mer innovativt offentligt Sverige presenterade Ifous resultat och erfarenheter från det pågående FoU-projektet Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning med fjärr-och distansundervisning.
Syftet är att vidareutveckla fjärr- och distansundervisningens didaktik och utveckla lärarrollen i digitala miljöer för att stödja elevernas kunskapsutveckling. Det stärker skolhuvudmäns förmåga att erbjuda fjärr- och distansundervisning av god kvalitet och bidrar i förlängningen till en mer likvärdig utbildning.
Det långsiktiga målet är att med hjälp av digital teknik få en effektivare användning av lärarresursen oavsett geografiskt läge och därmed ökade förutsättningar för likvärdig tillgång till utbildning.
Programmet syftar också till att i samverkan mellan skolans professioner och forskare öka kunskapen kring undervisning i digitala miljöer, när lärare och elev befinner sig på olika platser.
Se inspelningar från Innovationsveckan 2020
Stefan Pålsson blogginlägg på SKOLA HEMMA ger en överblick över slutsatserna som enligt honom kan sammanfattas enligtföljande:
- Det behövs forskning för att distansundervisning ska bli mer än en nödlösning
- Ett gyllene tillfälle att få en bättre bild av elevernas upplevelser
- En komplex bild
- Den sociala närvaron har en stor betydelse för både lärare och elever
- Skapa bra relationer med eleverna i ett tidigt skede
- Få igång en dialog och var jämlik med eleverna
- Förvaltningsnivån har en faciliterande roll
- Tiden och tjänstefördelningen hör till de största utmaningarna