Det är av största vikt att myndigheter, företag, banker och andra som erbjuder digitala tjänster och produkter eller säljer digital teknik tar sitt ansvar och tillhandahåller användarvänliga lösningar som passar alla – oavsett ålder – för att ingen ska hamna i digitalt utanförskap.
Det skriver fyra forskare vid Centre for Ageing and Supportive Environments och institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet. Läs mer på SDS här
Digitalt utanförskap är inte nödvändigtvis beroende av ålder. Stereotyper om att vissa grupper, särskilt äldre personer, är mer teknikfientliga än yngre vuxna stämmer inte. Det visar en enkätstudie med 3 000 deltagare vid Lunds universitet.Stereotyper måste ifrågasättas för att inte fler – oberoende av ålder – ska hamna i digitalt utanförskap. Redan före pandemin fokuserade vi i forskningsprojektet GenerationTech vid CASE, ett centrum för forskning om åldrande, vid Lunds universitet, på tre generationers attityder till och användning av digital såväl som annan teknik. Vi valde åldersgrupperna 30-39, 50-59 och 70-79 år.