Malmö skattar skolornas digitala utveckling, både som ett stöd för skolorna och även för att driva på utvecklingen. Verktyget bygger på ett europeiskt samarbete och Malmö stad är drivande i Sverige. Läs mer här
– På Irland får skolor som har kommit till en viss nivå i sin digitalisering en flagga på skolgården som signalerar att det är en digitalt certifierad skola. Kanske att vi skulle ha något liknande i Malmö för de skolor som har kommit långt i sin digitaliseringsprocess, säger Martina Soomro, utvecklingssekreterare med inriktning IKT-pedagogik på Grundskoleförvaltningen i Malmö Stad.
FEM OLIKA NIVÅER
Malmös skolor har sedan 2018 ett upplägg som innebär att de skattar sin progression inom digitalisering utifrån en modell som tagits fram genom ett europeiskt samarbete.
Självskattningen behandlar de fem områdena ledarskap och planering, digitala verktyg i undervisningen, professionell fortbildning, kulturen kring skolans digitalisering och digitala resurser och infrastruktur. Det handlar om alltifrån hur digitala verktyg används i klassrummet till stabilitet i nätverket.
Därefter hamnar skolan på en av de fyra nivåerna, påbörjad, aktiverad, trygg eller välutvecklad.