Tina Bolin, SIS bloggar på Kvalitetsmagasinet om ISO 9001. Hon säger att nu har resultatet kommit från den globala användarundersökningen om ISO 9001. Över 8 000 svar från 122 länder visar bland annat att respondenterna önskar ökat fokus på ledarskap, organisationskultur och miljö i en framtida standard. Flera svarande hade också synpunkter på att revisorers kompetens måste förbättras, så att en ISO 9001-certifiering verkligen ger trovärdighet och skapar förtroende. Läs mer här
Den 3 maj 2021 fick vi besked om att ISO 9001 inte kommer att revideras i dagsläget. Vi ISO-medlemmar var ovanligt eniga om att standarden ska behållas i sin nuvarande form ytterligare ett par år, men att vi redan nu startar upp en projektgrupp som ska se över när vi bör påbörja en revidering. Vi kan inte invänta ytterligare 5 år till nästa röstning av periodisk översyn, vilket de vanliga ISO-rutinerna innebär.
Tina Bolin avslutar med ett råd till dig som är kvalitetsansvarig i en organisation med en oengagerad ledning som inte förstår nyttan med ISO 9001: Presentera de 7 kvalitetsledningsprinciperna – det räcker långt. Principerna har tagits fram genom att studera framgångsrika, lönsamma organisationer världen över för att identifiera vad de gör bättre än andra. Berätta att varje kvalitetsledningsprincip har ett antal krav i ISO 9001 kopplat till sig. Vill företagsledningen jobba efter dessa framgångsprinciper har man stor nytta av ISO 9001.
ISO 9001 nämner bara kort dessa kvalitetsledningsprinciper, men ISO 9000 (principer och terminologi) beskriver dem mer ingående. Dessutom finns en mycket bra broschyr på engelska om principerna att ladda hem kostnadsfritt från ISOs hemsida.