NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur förbereder lärarutbildningarna för arbete i den kommunala vuxenutbildningen? Redovisning av ett regeringsuppdrag

Bilden av hur lärosätena förbereder studenterna för arbete inom komvux är tydlig: förberedelserna är eftersatta. Det finns brister i både yrkeslärarutbildningen och ämneslärarutbildningen. Bristerna gäller innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan, den verksamhetsförlagda utbildningen och de ämnesinriktade studierna. Läs mer här och ladda hem rapporten

Regeringen gav UKÄ i uppdrag att kartlägga och analysera hur universitet och högskolor inom ramen för ämneslärar- och yrkeslärarutbildningarna förbereder studenter för arbete i kommunal vuxenutbildning (komvux). Syftet med uppdraget är att ge en översiktlig nationell bild och bidra till lärosätenas kvalitetsarbete.

UKÄ ser ett behov av initiativ och åtgärder inom flera områden och på olika nivåer. Vi föreslår bland annat:

  • en bred översyn av lärarutbildningen tillsammans med ett omtag i synen på en lärares utbildning och yrkesliv
  • en justering av examensmålen för yrkeslärar- och ämneslärarutbildningarna
  • att Skolverket får uppdrag och resurser för att beställa kompletterande utbildning för lärare inom komvux.

Vi rekommenderar lärosätena

  • att öka alla studenters kännedom om vilka behörigheter de får i och med sin examen
  • att verka aktivt för att erbjuda studenterna att genomföra sin VFU inom vuxenutbildningen
  • att öka utbytet och samverkan med vuxenutbildningen
  • att utse personer med erfarenhet av vuxenutbildningen till programråd och andra beslutande och rådgivande organ
  • att uppmuntra praktiknära forskning och utvecklingsinsatser som vuxnas lärande.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This