Ny rapport från OECD presenterades igår den 28 september 2021. Läs mer här
Att utveckla, främja och upprätthålla en bra professionell lärare från grundskoleutbildning till gymnasial utbildning är en avgörande policy för utbildningssystem runt om i världen. Data som hämtats från OECD: s Teaching and Learning International Survey (TALIS) kan hjälpa beslutsfattare och utbildningsutövare att utforma policyer och metoder som förbättrar undervisningen över utbildningsnivåer. Denna rapport presenterar resultat från TALIS 2018 för länder och ekonomier som deltog i grundundersökningen. Den fokuserar på följande forskningsfrågor:
- Vilka nivåer har lärarnas och skolledarnas professionalism i grund- och gymnasial utbildning?
- Vad är några av utbildningsutmaningarna unika för varje utbildningsnivå?
- Vilka faktorer kan förklara skillnader i professionalismnivåer över utbildningsnivåer?
Resultaten ger en bredare bild av lärare och skolledare på alla nivåer av obligatorisk utbildning och likheter och skillnader i de frågor de står inför. Rapporten ger också politiska reflektioner över dessa resultat.