NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OECD Ny rapport: How can teachers get the best out of their students? Insights from TALIS 2018

Ny rapport från OECD presenterades igår den 28 september 2021. Läs mer här

book

Att utveckla, främja och upprätthålla en bra professionell lärare från grundskoleutbildning till gymnasial utbildning är en avgörande policy för utbildningssystem runt om i världen. Data som hämtats från OECD: s Teaching and Learning International Survey (TALIS) kan hjälpa beslutsfattare och utbildningsutövare att utforma policyer och metoder som förbättrar undervisningen över utbildningsnivåer. Denna rapport presenterar resultat från TALIS 2018 för länder och ekonomier som deltog i grundundersökningen. Den fokuserar på följande forskningsfrågor:

  • Vilka nivåer har lärarnas och skolledarnas professionalism i grund- och gymnasial utbildning?
  • Vad är några av utbildningsutmaningarna unika för varje utbildningsnivå?
  • Vilka faktorer kan förklara skillnader i professionalismnivåer över utbildningsnivåer?

Resultaten ger en bredare bild av lärare och skolledare på alla nivåer av obligatorisk utbildning och likheter och skillnader i de frågor de står inför. Rapporten ger också politiska reflektioner över dessa resultat.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This