NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO – Project on AI and the Futures of Learning

UNESCO lanserade idag den 30 september ”Project on AI and the Futures of Learning”

Lanseringen avsåg att informera medlemsstaterna och partner om projektet om artificiell intelligens (AI) och framtidens lärande, få synpunkter på de planerade aktiviteterna, kartlägga pågående initiativ och bygga partnerskap och synergier kring projektet. Projektet AI och Futures of Learning bygger på Unescos arbete inom AI och utbildning, inklusive rekommendationen om etik för artificiell intelligens och den kommande globala rapporten Reimagining Our Futures Together: A new social contract for education. Läs mer här

Särskilt består projektet av tre delar:

  • en rapport som föreslår rekommendationer om AI-aktiverad framtid för lärande,
  • en vägledning om etiska principer för användning av AI i utbildning,
  • ett vägledande ramverk för AI -kompetens för skolelever.

The Project will address both the technological and the human-oriented dimensions of AI and the futures of learning across three sub-domains as identified in UNESCO’s AI and Education: Guidance for policy-makers: learning with AI, learning about AI, and learning to work and live with AI.

Ms Stefania Giannini, UNESCO Assistant Director-General for Education will open the launch event, joined by Mr Firmin Edouard Matoko, UNESCO Assistant Director-General for Priority Africa and External Relations.

The launch event is designed to present the UNESCO project and elicit comments on the planned activities, map out ongoing initiatives, and build partnerships around the project. During the event, senior staff members from other UNESCO Sectors as well as from ITU, UNICEF and European Commission Joint Research Centre, Ministers or high-level governmental officials, Directors of relevant UNESCO Institutes (including International Institute for Technology in Education, International Bureau of Education, International Research Center on AI, and Regional Center for Educational Planning), and representatives of the private sector (including IBM and Intel) will share information on their current programmes in the field of AI in education.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This