NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OECD Om lärande under COVID-19

Den 24 januari 2022 på den internationella utbildningsdagen släppte OECD sin rapport om How Learning Continued during the COVID-19 Pandemic: Global Lessons from Initiatives to Support Learners and Teachers

I en gemensam konferens presenterades rapporten under den internationella utbildningsdagen

Vincent-Lancrin, S., C. Cobo Romaní and F. Reimers (eds.) (2022), How Learning Continued during the COVID-19 Pandemic: Global Lessons from Initiatives to Support Learners and Teachers, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/bbeca162-en.

Rapport samlar 45 av de utbildningskontinuitetsberättelser som gemensamt dokumenterades av OECD, Världsbanken, Harvards Global Education Innovation Initiative och HundreD under den första vågen av skolnedläggningar i samband med covid-19-pandemin. Den täcker en mängd olika exempel på hur regeringar och icke-statliga organisationer snabbt reagerade på skolnedläggningar för att implementera en strategi för elever runt om i världen att fortsätta studera. Även om de ofta baseras på användningen av digitala lösningar, riktar sig dessa lösningar till specifika lösningar som syftar till akademiskt lärande, socioemotionellt stöd, lärares professionella utveckling, etc. Boken täcker exempel från låg-, medel- och höginkomstländer på alla kontinenter och drar några lärdomar. av dessa snabba svar för att ombilda en post-pandemisk utbildning över hela världen. Läs mer här och ladda ner rapporten

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This