Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...
Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...
I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...
Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...
I en ny rapport från JRC (Europeiska Unione JRC Joint Research Centre) presenteras en modell med 10 områden för att öppna upp högre utbildning. Det är fyra transversella och sex generella områden som beskrivs i rapporten. De fyra transversella dimensionerna är: Ledarskap, strategi, teknologi och kvalitet. De sex generella dimensionera är innehåll, pedagogik, erkännande, samarbete, forskning och tillgänglighet. Vad som är väsentligt är att ha ett helhetsperspektiv för ökad kvalitet.
This report presents a support framework for higher education institutions (HEIs) to open up education. This framework proposes a wide definition of the term ‘open education’, which accommodates different uses, in order to promote transparency and a holistic approach to practice. It goes beyond OER, MOOCs and open access to embrace 10 dimensions of open education. The framework can be used as a tool by HEI staff to help them think through strategic decisions: pedagogical approaches, collaboration between individuals and institutions, recognition of non-formal learning and different ways of making content available. Contemporary open education is mostly enabled by ICTs and because of this, there is almost limitless potential for innovation and reach, which in turn contributes to the modernisation of higher education in Europe. Ladda ner hela rapporten här
Trackbacks/Pingbacks