Under coronapandemin ställde svenska lärosäten snabbt om till digital undervisning för att kunna utbilda sina studenter trots pandemirestriktioner. Denna erfarenhet sägs ha främjat digitaliseringen, och flera menar att den digitala undervisningen är här för att stanna. Men hur har studenternas studieresultat och välmående påverkats av att studera på distans? Vilka studenter klarade omställningen bäst? Och finns det några socioekonomiska skillnader?
Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, har med hjälp av data över studenter vid Lunds universitet utvärderat skillnader mellan olika typer av digitala utbildningsformer under pandemin. Resultaten och slutsatserna finns i den nya SNS Analys som han presenterar vid seminariet.
Seminariet anordnas inom ramen för SNS forskningsprojekt Högre utbildning och forskning.
Medverkande
Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor, Luleå tekniska universitet
Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, Lunds universitet
Jannie Jeppesen, vd, Swedish EdTech Industry
Linn Svärd, ordförande, Sveriges förenade studentkårer (SFS)
Mötet leds av Anna Norén, forskningsledare på SNS.
Tid
Torsdag 6 oktober 2022, 10:00–11:15, SNS, Jakobsbergsgatan 18, Stockholm.
Frågor
Frågor besvaras av projektledare Julia Nederberg, julia.nederberg@sns.se.Vid anmälningsfrågor vänligen kontakta Ylva Pettersson, ylva.pettersson@sns.se.
Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.
Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.
Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.
Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.
Anmäl dig via länkarna nedan.
Vid avanmälan efter den 5 oktober, eller vid utebliven ankomst, debiteras 395 kronor exklusive moms om du anmält att du deltar på plats (detta gäller även för dig som deltar kostnadsfritt).