NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital undervisning – hur påverkas högskolestudenters betyg och välmående?

Under coronapandemin ställde svenska lärosäten snabbt om till digital undervisning för att kunna utbilda sina studenter trots pandemirestriktioner. Denna erfarenhet sägs ha främjat digitaliseringen, och flera menar att den digitala undervisningen är här för att stanna. Men hur har studenternas studieresultat och välmående påverkats av att studera på distans? Vilka studenter klarade omställningen bäst? Och finns det några socioekonomiska skillnader?

Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, har med hjälp av data över studenter vid Lunds universitet utvärderat skillnader mellan olika typer av digitala utbildningsformer under pandemin. Resultaten och slutsatserna finns i den nya SNS Analys som han presenterar vid seminariet.

Seminariet anordnas inom ramen för SNS forskningsprojekt Högre utbildning och forskning.

Medverkande
Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor, Luleå tekniska universitet

Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, Lunds universitet

Jannie Jeppesen, vd, Swedish EdTech Industry

Linn Svärd, ordförande, Sveriges förenade studentkårer (SFS)

Mötet leds av Anna Norén, forskningsledare på SNS.

Tid
Torsdag 6 oktober 2022, 10:00–11:15, SNS, Jakobsbergsgatan 18, Stockholm.

Frågor
Frågor besvaras av projektledare Julia Nederberg, julia.nederberg@sns.se.Vid anmälningsfrågor vänligen kontakta Ylva Pettersson, ylva.pettersson@sns.se.

Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.

Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.

Anmäl dig via länkarna nedan.

Vid avanmälan efter den 5 oktober, eller vid utebliven ankomst, debiteras 395 kronor exklusive moms om du anmält att du deltar på plats (detta gäller även för dig som deltar kostnadsfritt).

Anmäl dig här för deltagande på plats

Anmäl dig här för digitalt deltagande

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This