NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny forskning visar: Snygga kvinnor förlorar – på distansundervisning

Studien vid Lunds universitet har blivit mycket uppmärksammad under veckan som gått men ockås kritiserats väldigt hårt, bla av rektor vid Lunds Tekniska högskola, då  de intervjuade inte var informerade om studiens syfte,

Skönhet kan påverka betygen. Den slutsatsen drar en forskningsstudie från Lunds universitet. När vackra kvinnliga studenter inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning sjönk betygen. Läs SDS här

Läs här i SDS ok kritiken 

Skönhet kan påverka betygen. Den slutsatsen drar en forskningsstudie från Lunds universitet. När vackra kvinnliga studenter inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning sjönk betygen.

Utseendeeffekten var mest tydlig i ämnen med en kursstruktur där lärare och studenter lär känna varandra i en fysisk miljö. De manliga studenternas studieresultat förblev oförändrade under samma omständigheter.

Vilken betydelse skönhet kan ha på betyg har det däremot inte forskats lika mycket på och här gav pandemin en gyllene studiemöjlighet.

I studien fick en jury bestående av 74 personer i samma ålder som de 300 deltagande studenterna utifrån bilder betygsätta utseendet på studenterna på en skala från 1-10.

I spelaren ovan: Adrian Mehic, doktorand vid Ekonomihögskolan i Lund, berättare mer om studien. Se TV4 här

När undervisningen bedrevs på distans kunde inte lärarna se studenternas utseende och det påverkade attraktiva kvinnliga studenters betyg till det sämre – medan de manliga studenternas betyg inte påverkades. Det visar ny forskning från Lunds universitet.

300 studenter från Lunds tekniska högskola som var med i studien fick sina fotografin bedömda av 37 personer. Sedan bedömdes ”snyggheten” utifrån medelbetyget.

– Vad som är snyggt är olika för alla men de flesta gjorde ändå samma bedömningar, säger Adrian Mehic som står bakom och som är doktorand i nationalekonomi på Ekonomihögskolan i Lund.

Starkare utseendeeffekt

Resultatet jämfördes sedan med studenternas betyg både före och under pandemin. Utseendeeffekten syntes mest i ämnen där lärare och studenter lär känna varandra och ofta träffar varandra.

– Många studenter tror ju att man är anonym för att man har anonyma tentor men så är det inte riktigt. Kursansvarig måste veta vilket betyg den sätter på vilken student sedan när betygen registreras, enligt lag.

Flesta lärare är män

De manliga studenternas betygsättning förblev dock oförändrad under samma omständigheter – vilket kan förklaras av att deras betygsättning inte är beroende av utseendet på samma sätt.

– De flesta lärarna är män, så det är rimligt att de huvudsakligen diskriminerar till förmån för de attraktiva kvinnorna. Å andra sidan gav även kvinnliga lärare de snygga kvinnorna högre betyg, men inte i samma utsträckning, säger Adrian Mehic.

Se också inslag från SVT

Sveriges radio skriver

”Snygga tjejer” fick sämre betyg när de studerade på distans

  • Snygga tjejer som studerar på högskolan fick sämre betyg när undervisningen var på distans under pandemin.
  • Det visar ny forskning från Lunds universitet som studerat i vilken mån utseendet påverkar betygen.
  • ”Det tror vi är på grund av diskriminering helt enkelt. Vi såg den här diskrimineringseffekt i framförallt de kurser där det är mycket grupparbeten, där det är mycket interaktion mellan lärare och elever”, säger Adrian Mehic, doktorand på ekonomihögskolan som gjort studien.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This