Under skolkonferensen Sett pratade läraren och doktoranden Erik Winerö om hur AI och verktyg såsom ChatGPT kan komma att påverka skolan. Han menar att det framöver blir ännu viktigare för lärare att prata med sina elever om fusk, att lärare behöver utveckla sin förståelse av AI och att kommuner behöver ett nytt sätt att se på upphandling.
Hur kommer AI att påverka skolan? Det var frågeställningen när Erik Winerö pratade under skolkonferensen Sett i Kista.
Han inledde med brasklappen att ingen ännu kan veta hur skolan kommer att påverkas av AI och verktyg som ChatGPT. Dock går det att resonera på området, vilket Erik Winerö valde att göra via frågeställningarna: Hur ska lärare tänka kring fusk? Vad gör den tekniska utvecklingen med vår kunskapssyn, och hur påverkas läraryrket?
Magkänslan hos många som arbetar inom skolan är att ChatGPT ökar risken för fusk. Men enligt Erik Winerö är fusk väldigt kontextuellt; det som i ett sammanhang bedöms som fusk är inte fusk i ett annat sammanhang.
Här är det också viktigt att titta på i vilka sammanhang som människor fuskar, vilket man kan använda den amerikanska modellen bedrägeritriangeln till. Denna modell används mycket när det handlar om idrott och doping, och innehåller tre parametrar: Möjlighet – försvar – motiv.