NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Distansundervisning som särskilt stöd till två kommuner i landet

För första gången har Skolinspektionen beviljat tillstånd för distansundervisning för elever som av medicinska eller sociala skäl inte kan delta i undervisningen på plats i skolan.

Uppsala kommun har ansökt om att Palmbladskolan i Uppsala ska få bedriva distansundervisning som särskilt stöd i grundskolans årskurser 7–9. Det beviljade tillståndet gäller från och med kalenderåret 2024.

Skollagen ställer höga krav på den huvudman som vill bedriva distansundervisning och ingen tidigare ansökan har godkänts av Skolinspektionen. Samtidigt som Uppsala har även Göteborg stad beviljats tillstånd.

Distansundervisningen får endast användas när en elev inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik, och när alla andra möjligheter till särskilt stöd är uttömda eller bedöms olämpliga. Elevens vårdnadshavare måste också ge sitt medgivande.

Enligt beslutet får distansundervisningen på Palmbladsskolan i Uppsala ges till maximalt 90 elever. Av dessa kan 60 platser erbjudas elever från Uppsala kommuns egna skolor. Resterande platser ska erbjudas elever från andra skolor med behov av distansundervisning som särskilt stöd.

Distansundervisningen omfattar 12 skolämnen: svenska, svenska som andraspråk, engelska, matematik, biologi, fysik, kemi, geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap samt teknik. Men Skolinspektionen kräver att vissa praktiska moment i ämnena fysik, kemi, biologi och teknik ska genomföras med lärare och elev tillsammans i samma rum.

Läs mer här:

https://www.vilarare.se/specialpedagogik/sarskilt-stod/distansundervisning-som-sarskilt-stod/

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This