SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt
Inledning Ulf Sandström SVERDs Ordförande Välkomna ppt Sverd varkonf 2024 info a2v
Videos från Vårkonferensen: Olle Nyman projektledare RISE Kompetenspasset 15/3-2024
Gunnar Karlsson professor KTH Akademisk utbildning utanför högskolan 15/3 -2024
Anna Jansson projektledare KUL projektet Högskolan i Gävle
Konferensen genomfördes i Zoom fredag den 15/3 kl 13.00-16.00 och samlade ett 50 tal deltagare.
Presentationsbilder och filmer kommeratt presenteras på denna sida inom kort.
Agenda | Innehåll | Talare |
13.00 | Välkomna till SVERD Vårkonferens -2024. | Ulf Sandström ordförande SVERD |
13.10 -13.50 inkl. frågestund |
Kompetenspasset, RISE
Olle Nyman, projektledare på RISE/livslångt lärande, kommer göra en presentation av, och lite arbete kring Mikromeriter och Kompetenspasset. Kompetenspasset är ett Vinnova-projekt som RISE gör tillsammans med MYH och AF för att pilota vad mikromeriter kan vara i svensk kontext, utröna vilka behov som kan fyllas med mikromeriter och hur en modell för hur mikromeriter skall tas fram ska se ut. |
Olle Nyman projektledare RISE |
14.00 -14.45 inkl. frågestund |
Akademisk utbildning utanför högskolan – från regementen till lärcentrum .
Arbetslivet utvecklas snabbt med digitalisering och AI, nya arbetsmetoder och krav på hållbarhet och informationssäkerhet. Som en följd av detta behövs utbildning för att arbetande människor ska kunna förvärva nya behövliga färdigheter och kunskaper. Sådan utbildning kan kräva större insatser under veckor eller månader av heltidsarbete för att komma igång med nya roller på jobbet och den kan behöva uppföljande utbildning för att bibehålla den kunskap som förvärvats. En viktig fråga för högskolor som erbjuder sådan fortbildning är att den är anpassad för arbetande människor med bristande tid, med förkunskaper som kan finnas formellt men inte reellt och med studievana som är mer historisk än användbar. Vi behöver alltså utbildningsformer för vanliga människor. För denna typ av utbildning kan boot camp-formatet vara lämpligt. Det kännetecknas av ett fokus på väsentliga delar av innehållet, schemalagd arbetstid samt social interaktion och stöd kursdeltagare emellan. Jag kommer att presentera lärdomar från boot camp-utbildning av värnpliktiga soldater och erfarenheterna utvidgas till utbildning av yrkesverksamma. Jag kommer även presentera ett kommande pilotprojekt för att erbjuda KTH-utbildningar vid kommunala lärosäten i samarbete med Nitus. |
Gunnar Karlsson professor KTH Stockholm |
Kaffepaus | _ | |
15.00 -15.45 inkl. frågestund |
KUL-projektet, Högskolan i Gävle
Högskolan i Gävle utvecklar en kursmodell, så kallade KUL-kurser, för att möta arbetslivets efterfrågan av behovsstyrda, korta och flexibla kurser. Kursmodellen ger deltagarna möjlighet att forma sitt lärande utifrån valfria inriktningar och moduler inom ramen för kursen. Kurserna utformas efter behov i arbetslivet. Modellen har utvecklats inom teknikområdet vid Högskolan i Gävle men provas nu även för andra branscher och ämnen. I föredraget visas på hur modellen är uppbyggd samt möjligheter och utmaningar som den innebär. |
Anna Jansson projektledare Högskolan i Gävle |
15.45 -16.00 | Summering och avslutning | Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD |
Om Agile2Vet projektet | http://www.sverd.se/projekt |