Det finska skolsystemet hyllades och andra länder ville förstå hur de gjorde.
Men när det senaste Pisaresultaten presenterades i december 2023 var elevernas resultat de sämsta-någonsin.
– De läser ju inga böcker längre. Och om de inte ens orkar läsa skönlitteratur, hur ska de då orka läsa i skolan? Läsningen påverkar ju allt lärande, säger läraren Pauli Kajander till SvD.Sämsta resultatet någonsin
Men när de senaste Pisaresultaten presenterades i december hade Finlands resultat dykt i alla tre ämnen: Matematik, naturvetenskap och läsförståelse.
Nedgången var i linje med andra europeiska länder, men kontrasten mot tidigare resultat var större i Finland.Finland fick en ny läroplan 2016. Med den fick de finska eleverna större valfrihet och självständighet. Lärarnas roll försvagades och ”digital” blev ett ledord som hördes desto mer.
Ökning av digital teknik
En förändring sedan förra undersökningen är just ökningen av digital teknik i de finländska skolorna. Eleverna har också egna datorer. Hela inställningen till skolan har på kort tid förändrats.
– Lärarna är experterna, och man tycker att de ska leda klassrumsaktiviteterna. Många hävdar att vi lämnade det som varit vår styrka, säger Jari Lavonen, professor i naturvetenskaplig pedagogik och chef för Finlands lärarutbildningsforum till SvD.
Användandet av sociala medier har också ökat markant. Enligt Pisas enkätfrågor så använder 30 procent av 15-åringarna sina skärmar för nöjes skull mer än 40 timmar i veckan. Det är lika mycket som ett heltidsjobb.
Skärmtid äter upp lästid
En uppseendeväckande trend som även syns i Sverige är att läsningen drastiskt minskat. Läsning anses påverka allt lärande.
– Läsningen är det absolut största problemet. Kan man inte läsa ordentligt så får man också svårt med matten och andra ämnen, sa skolminister Lotta Edholm till Nyhetsmorgon efter att Pisaresultatet släppts.
I Pisaundersökningen uppgav också eleverna att de distraherades mer av sina mobiler under lektionerna än tidigare.