Hälften av Sveriges internetanvändare har inte återvunnit en enda digital enhet de senaste fem åren. Nu vill Internetstiftelsen göra svenskar mer medvetna om internets och digitaliseringens klimatpåverkan, och lanserar därför en kunskapssatsning på området.
– Samtidigt som digitaliseringen är en nyckel för att samhället ska lyckas med den gröna omställningen, är baksidan att våra digitala liv har en betydande miljö- och klimatpåverkan. Vi breddar därför vår folkbildningssatsning för att öka kunskapen om hur vårt internetanvändande och digitaliseringen i stort påverkar klimatavtrycket, säger Carl Piva, vd på Internetstiftelsen.
Nu vill Internetstiftelsen utbilda svenskar i digitaliseringens klimatpåverkan och hur man kan minska sina digitala miljö- och klimatavtryck. I kunskapssatsningen erbjuder stiftelsen information om hur digitaliseringen påverkar jordens naturresurser, kunskap om vilka effekter som e-handel och nya konsumtionsbeteenden har på miljön, och insikter om hur digitala tjänster kan minska vår energianvändning.
– Allt vi gör på nätet påverkar miljö och klimat. I den här kunskapssatsningen har vi pratat med experter för att höja medvetenheten om digitaliseringens avtryck i stort, men också lyfta det man kan göra själv för att minska sitt avtryck.
– Det som har mest effekt är att köpa färre prylar, behålla dem länge och se till att återvinna dem på ett korrekt sätt, säger Björn Appelgren, folkbildningsansvarig, Internetstiftelsen.