Utbildningsminister Mats Persson (L) har lagt ett förslag om att färre ska läsa fristående kurser.
Fackföreningen Sveriges Lärare är dock emot detta förslag. De menar att inom läraryrket finns det en aspekt som gör att ett rikt utbud av fristående kurser är särskilt viktigt. Lärare har traditionellt sett varit en viktig målgrupp för fristående kurser, då dessa kurser är nödvändiga för kompetensutveckling inom ämnena. När utbudet av fristående kurser minskat de senaste femton åren har det försvårat för lärare att få kompetensutveckling.
Sveriges lärare ser det som nödvändigt att öka utbudet av fristående kurser. En förutsättning för det professionsprogram för lärare och förskollärare som sjösätts 1 januari 2025 är tillgången på akademisk kompetensutveckling, vilket lärare har efterfrågat under lång tid.
Mer generellt erbjuder fristående kurser flexibilitet att skräddarsy sin utbildning efter egna intressen och karriärmål. Friheten att välja och kombinera kurser över disciplingränserna möjliggör en mer personligt anpassad utbildningsväg.
Detta är särskilt viktigt i en tid när arbetsmarknaden förändras snabbt och framtida yrkesroller kan kräva en diversifierad kompetensprofil. I takt med att livslångt lärande blir alltmer centralt för individens förmåga att anpassa sig till en snabbt föränderlig arbetsmarknad, blir fristående kurser en viktig resurs enligt Sverige Lärare.
Utbildningsminister Mats Persson (L) vill dock att färre ska läsa fristående kurser.
Det är välkommet att ministern ser att mer lärarledd undervisning i de tekniska utbildningarna är en viktig kvalitetsaspekt, något som är högst angeläget även för lärarutbildningarna. Men att utöka den lärarledda tiden genom att minska tillgången till fristående kurser är helt fel väg att gå. Sveriges lärare vill därför helt avfärda utbildningsministerns förslag om ett mindre utbud av fristående kurser menar Sveriges Lärare. Läs mer här: