NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning

Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge studenterna möjlighet att välja tid, takt och plats för sina studier, och pedagogisk flexibilitet, definierad som att erbjuda utbildning som är skräddarsydd för elevernas pedagogiska behov och preferenser.

Denna studie av Stefan Hrastinski KTH ,Enni Paul och Anna Åkerfeldt Stockholms universitet syftar till att undersöka pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning som kännetecknas av en hög grad av tids-rumslig flexibilitet. Fokusgruppsintervjuer med 46 vuxna distanspedagoger genomfördes. Teman som förklarade orsaker till lägre och högre grad av pedagogisk flexibilitet identifierades.

Det visade sig att pedagogisk flexibilitet var utmanande att uppnå i en miljö som kännetecknas av hög temporal-spatial flexibilitet. Avslutningsvis diskuteras en modell av tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet. Den kan användas för att vägleda forskning och praktik för att förstå flexibilitet inom distansutbildning som ett komplext och nyanserat begrepp.

Se länk:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2024.2380370

Bild Pixabay

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This