NY

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...

Fyra pågående utredningar om skolan

Betygsutredningen - Likvärdiga betyg och meritvärdering Dir 2023:95 En särskild utredare ska analysera och lämna förslag på förändringar i betygssystemet och systemet för meritvärdering. Förslagen ska syfta till att betyg och meritvärden från grundskolan och gymnasial...

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat.

– Vi är mycket glada över de förbättrade resultaten, men vi behöver fortsätta arbeta målmedvetet för att utveckla dem ytterligare, säger Karl Johan Sjödin, utbildningschef.

Årets niondeklassare på Alléskolan gick ut med ett betygssnitt på drygt 210, jämfört med föregående års 200,5. Andelen elever som blev behöriga till ett nationellt gymnasieprogram ökade från 69,7 procent till 84 procent, vilket placerar Alléskolan på den övre halvan av landets grundskolor.

Skolan har, med stöd av utbildningsförvaltningen, fokuserat på metodutveckling inom matematik och svenska samt infört ett tvålärarsystem och nivågruppering i flera ämnen. Utbildningsförvaltningens initiala analys visar att relationen mellan satta betyg och resultat på nationella prov visar att det inte är några “glädjebetyg”.

– Det vi ser är att medarbetarna på Alléskolan har gjort och fortsätter att göra ett fantastiskt arbete med att förbättra och stärka elevernas motivation och närvaro. Det här är ett långsiktigt arbete, och vi ska alla vara stolta över de framsteg som gjorts under det senaste året, säger Karl Johan Sjödin.

Läs mer här: https://www.atvidaberg.se/nyheter/forskola-skola-och-utbildning/2024-06-28-forbattrade-betygsresultat-for-alleskolans-niondeklassare

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This