NY

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Frågan om tillsynens roll för skolans kvalitet har återigen debatterats den senaste veckan. Forskaren Håkan Eilard har beskrivit hur det har funnits två motstridiga perspektiv på hur skolans styrning ska fungera. Å ena sidan en juridisk och tillsynsbaserad modell med fokus på regler, sanktioner och viten för att säkerställa skolans kvalitet, å andra sidan en tillitsbaserad modell där professionella yrkesgrupper som lärare och rektorer ges större handlingsutrymme att tolka och uppfylla skollagens mål.

Farligt att förlita sig på tillsyn

Eilard menar att viten och andra juridiska sanktioner skapar kortsiktighet och överdrivet fokus på dokumentation snarare än att förbättra undervisningen och elevernas lärande. Föräldranätverket Rätten till utbildning menar tvärtom att tillsynsmodellen är nödvändig för att säkerställa att skolor följer lagen, särskilt för att garantera rättigheter för utsatta grupper som elever med funktionsnedsättningar.

Läs mer här på Altinget :

https://www.altinget.se/artikel/tillsyn-kan-inte-laka-systembrister-i-det-svenska-skolsystemet

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This