6.EU:s nya utbildningsprogram 2014-2020: Erasmus+
Den europeiska kontexten Europa 2020 (EU2020) är EU:s tillväxtstrategi som antogs av medlemsländerna och EUkommissionen år 2010. Den kom till för att hantera de utmaningar som EU står inför: den ekonomiska krisen, globaliseringsfrågan, klimatfrågan och frågan om den allt äldre befolkningen. Utbildning anges vara av avgörande betydelse när det gäller att möta de många socioekonomiska, demografiska, miljömässiga och tekniska utmaningar som Europa och dess medborgare står inför under kommande år. Utbildning och forskning har getts en avsevärd betydelse inom Europa 2020, vilket framgår av att dessa har lyfts upp för att ingå de fem målen. Strategins fem huvudområden är siffersatta och prioriteras fram till 2020.
Varje medlemsland omvandlar sedan EU-målen till nationella mål.
Utbildning 2020 spänner över hela utbildningssystemen i ett livslångt perspektiv. Det livslånga lärandet omfattar såväl det formella lärandet som det icke-formella eller informella lärandet. Det omfattar också alla nivåer: från förskoleverksamhet och skolverksamhet till högre utbildning, yrkesutbildning och lärande i vuxen ålder. Utbildning 2020 innehåller fyra strategiska utbildningsmål: • Att förverkliga målen om livslångt lärande och rörlighet (mobilitet) • Att förbättra utbildningens kvalitet och resultat • Att främja lika möjligheter för alla, social integration och aktivt medborgarskap • Att öka kreativitet och innovation (entreprenörskap) inom all form av utbildning För att mäta vilka framsteg som uppnåtts åtföljs de av indikatorer och europeiska riktmärken
http://http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme_en