NY

Se video från SVERD Online Vårkonferens Digital transformation och lärande

Medverkande är Prof Italo Masiello. om Digital transformation och lärande  (LNU) Linneuniversitetet https://sverd.se/video/italo_masiello.mp4 Forskare Johan Forsell Om gruppbedömning Linköpings Universitet LIU Webbsida: https://liu.se/medarbetare/johfo36 Forskarna...

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande ZOOM login är https://us02web.zoom.us/j/88948462658  Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan Johansson, skoldebattör och tidigare chef för Atea Skola.

Konsekvensen blir att allt fler elever får klara sig med gamla datorer och lärare nekas möjligheten att pröva nya digitala lärresurser. Samtidigt går teknikutvecklingen i samhället i rasande takt, driven av AI och snabbare uppkoppling.

Detta är det verkliga experimentet – och det sker på bekostnad av elevernas lärande och likvärdigheten i svensk skola. Regeringen bör stanna upp och tänka efter. Sverige behöver en samlad digitaliseringspolitik som stärker den digitala infrastrukturen i skolan, säkerställer att alla elever får tillgång till moderna digitala hjälpmedel och stödjer skolorna i sitt informationssäkerhetsarbete.

Läs mer här:

 

 

Förra

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This