NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nyanlända ska kunna lära sig svenska via mobilen

chalm200

För nyanlända i Sverige är det viktigt att snabbt komma in i samhället för att inte hamna i utanförskap. En av de viktigaste aspekterna i integrationsarbetet är att få möjlighet att lära sig språket. Även om nyanlända i viss mån har möjlighet att prata med personer som har svenska som modersmål, vill vi komplettera detta med digitala outnyttjade resurser. De flesta nyanlända har smarta mobiler för att hålla kontakten med närstående i hemlandet. Kan detta också utnyttjas för att förbättra språkinlärningen, antingen genom direkta metoder (övningar) eller indirekt (till exempel genom att skapa mer homogena grupper vid kontakt med andra?

Det är de centrala frågorna i detta projekt, där ni kommer att arbeta tillsammans med forskare i ett utvecklingsprojekt finansierat av Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF). Projektgruppen, som består av en grupp mobilutvecklare, lingvister och kognitionsvetare har hittills haft en pilotstudie där de inventerade nyanlända arabisktalandes mobilvanor och vilka behov de har vad gäller språk- och interkulturell
kommunikation, som kan kopplas till mobilt lärande.
och
SVT artikel Här 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This