Högskolans lärandemiljöer förändras. Just nu pågår vid svenska universitet
och högskolor en gradvis ökande integrering mellan campusbaserade fysiska
studie- och arbetsmiljöer å ena sidan och virtuella pedagogiska rum och det
öppna livet på olika sociala plattformar å den andra. På så vis uppstår större
och mer gränslösa lärandemiljöer. Samtidigt görs stora investeringar över hela
landet i lärandemiljöer både i form av lärplattformar, men framförallt i fysiska
byggnader. Akademiska hus investerade t.ex. mer än 3 miljarder kronor i nyoch
ombyggnationer bara under 2014. Detta i en tid då allt större internationell
konkurrens på utbildningsmarknaden också sätter fokus på frågan hur Sverige
rustar sina lärandemiljöer för framtiden.
För att besvara den senare frågan beslutade SUHF 2014 att tillsätta
en arbetsgrupp med uppdraget att ge en bild av möjliga scenarier för framtidens
lärandemiljöer.
Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp finns att ladda ner i pdf här.
För tryckta exemplar kontakta SUHF:s kansli