Pedagogerna behöver ompröva och vidareutveckla lärarrollen skriver
, professor i Saint Leo University i College of Education
https://www.english.com/blog/education-trends och presenterar följande punkter för det kommande utbildningsåret.
Trender i skolan för 2017
- Studenter som kritiska konsumenter och innehållsproducenter
Studenter måste vara utrustade med den kompetens som krävs för att vara noggranna utvärderare av information. I år kan vi förvänta oss en ökad betoning på både undervisning och bedömning på områden av digital kompetens, mediekunskap och samhällskunskap.
Man måste kritiskt värdera information och källor och upptäcka vikten av hög kvalitet och relevant innehåll. Mer och mer, kommer de att utsättas för nya typer av information, och de kommer att uppmanas att ”visa vad de vet” genom styrkande av kunskap och ange källor.
- Blandade utbildningsmiljöer
Begreppet ”klassrum” har skiftat under de senaste åren med engagemang för att avsiktligt utformade inlärnings utrymmen och olika integrationer av teknik.
I år kommer vi att få mer betoning på samhällsengagemang och varvat lärande (blended learning).
Mobilt lärande kommer att förstärkas med fler interaktioner i diskussionsforum online och interaktiva upplevelser med hjälp av multimedia.
Eleverna kommer att ha fler möjligheter att göra verkliga anslutningar med lärande genom uppsökande verksamhet, gemensamma uppkopplingar och globala samarbeten.
- Formativ bedömning och stödja lärande och informera instruktion
Lärare strävar efter att stödja lärandet och kommer att införliva formativ bedömning på ett strategiska sätt. Återkopplingssystem och självutvärderingar kommer att användas för att utvärdera undervisning och hjälpa eleverna att bättre förstå lärande mål under hela lärprocessen. Formativ bedömning i undervisningen kommer också paras ihop med betoning på motivation istället för fokus på betyg.
- Kollegialt lärande
Samverkansmodeller, såsom Edcamps och Twitter chatt, kommer att börja störa traditionella lärarutveckling. Det kommer att ge möjlighet att anpassa lärande och professionell utveckling baserad på intressen och lärandemål.
Microcredentialing, digital badging, och öppna digitala lärresurser (OER) kommer att bli tillgänglig för alla i stället för ett fåtal utvalda.
Vi kommer att få höra mer om ”mänsklig erfarenhet” genom utbyte av berättelser och information genom bloggar, sociala medier, och innovativa former av innehåll.
- Lärares ledarskap
Lärares ledarskap kommer att stödjas och samhället kommer att bidra med resurser för att lyfta fram och värdera lärare som hjältar.
Lärare arbetsplatser kommer att bli mer anpassade för samarbete, vara mer funktionella och stödjande och lärare kommer att ha rätt att dela perspektiv och åsikter i strategiska möten.
Föräldramedverkan
Medverkan av föräldrarna i framgången för en student är av stor betydelse.
2017, kommer skolor arbeta för att hitta sätt att engagera föräldrar genom stödjande och personliga tekniker och metoder.
Skolorna kommer att koncentrera sig på att bygga hem och skol anslutningar för lärande, och de kommer att omfatta föräldrar som partner genom undersökningar, föräldraintervjuer och inbjudningar för samverkan.
Avancerad teknik kommer att stödja föräldrars engagemang genom applikationer som visar arbetsflöden, och lärplattformar kommer att vidareutvecklas för att främja samarbete med föräldrar.